Cara Solat Sunat Duha dan Sunat Tahajjud

Salam. Ramai yang menghantar e-mail kepada saya bertanyakan bagaimana doa yang terbaik untuk solat duha. Di sini saya sertakan doa yang selalu saya amalkan. Saya akan update maklumat ini dari masa ke semasa untuk panduan anda.

Baca ketika sujud yang terakhir – 3 kali

Doa yang disarankan

“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”

DOA DISIPLINKAN ANAK

“Rabbana hab lana min azwajina wa zurriyatina qurrata a’ayun, wajaalna lill mutaqiina imama”

Maksudnya:
“Ya Tuhan kami berikanlah kepada kami pasangan dan anak-anak (zuriat) yang menjadi penyejuk mata dan jadikanlah kami pemimpin kepada orang yang bertakwa


Solat Tahajjud ialah solat sunat yang didirikan setelah terbangun dari tidur,walaupun tidur sebentar. Waktunya antara isyak sampai Subuh.Waktu utama dari satu sampai Subuh. Jumlah rakaat tidak terbatas,paling kurang dua rakaat.Jadi cara melakukan hendaklah tiap dua rakaat gengan satu salam. 

Banyak ganjaran yang diperolehi bila selalu mendirikan Solat Tahajjud. Antara lain mudah mendapat rezeki dan doa dimakbulkan Allah. 

Lafaz niat: 


Usolli Sunnatal Tahajjud Rak’ataini Lilaahi Ta’ala, Allahu Akbar. 

” Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta’ala


Pada rakaat pertama ucaplah Al-FatihahSelepas itu surah Al-Kafirun Rakaat kedua ucaplah Al-Fatihah, selepas itu surah Al-Ikhlas 


Semasa sujud akhir pada rakaat kedua ucapkanlah sebanyak tiga kali,iaitu


Ertinya: “Oh Tuhanku masukkanlah aku daripada pintu kebenaran dan keluarkanlah aku daripada pintu kebenaran juga dan kurniakanlah bagiku daripadamu seorang penolong ” 

Selepas memberi salam ucaplah doa : 



Ertinya : ” Ya Allah bagimu segala puji. Engkaulah penegak langit dan bumi dan alam semesta serta segala isinya. Bagimulah segala puji,Engkaulah raja penguasa langit dan bumi. Bagi Mulah segala puji, Pemancar cahaya langit dan bumi., Engkaulah yang hak dan janjimu adalah benar ,dan perjumpaanmu itu adalah hak dan firmanmu adalah benar dan syurga adalah hak dan neraka adalah hak dan nabi-nabi itu hak benar , dan Nabi Muhammad SAW adalah benar ,dan saat hari kiamat itu benar .Ya Allah kepadamulah kami berserah diri(bertawakal), kepada Engkau jualah kami kembali, dan kepadamulah kami rindu,dan kepada engkaulah kami berhukum . 

Ampunilah kami atas kesalahan yang sudah kami lakukan dan yang sebelumnya, baik yang kami sembunyikan maupun yang kami nyatakan”. Engkaulah tuhan yang terdahulu dan tuhan yang terakhir .Tiada Tuhan melainkan engkau Allah Rabbul’alamin. Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah” 

Banyak doa yang diamalkan oleh Rasulullah untuk kita ikuti. Salah satunya yang paling baik untuk diamalkan ialah doa yang dibaca sewaktu sujud akhir dalam solat.

“Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.”

Untuk mendapatkan Buku-Buku mengenai Solat Sunat & Ensiklopedia Solat sila buat belian di http://www.successmall.net  @ hubungi Haslina 019-3343101

Posted on May 4, 2009, in Doa & Ibadah, Tazkirah Agama. Bookmark the permalink. 149 Comments.

  1. Hi, nice post. I have been wondering about this topic,so thanks for writing. I will certainly be coming back to your site. Keep up the good posts

  2. assallammualaikum..
    saya ingin bertanya bgaimana cre utk saya contact anda,selain drpd blog ini..
    spya saya dpt betanyakan soalan yg agak private bg saya..

  3. salam,ana nak bertanya..adakah wajib untuk membaca surah al-kafirun dan surah al-ikhlas dan doa akhir pada sujud rakaat kedua sebanyak 3kali itu?….sekiranya tidak membacanya hanay niat di awal solat untuk sembahyang sunat tahajjud..adkah solat itu tidak lagi dinamakan solat tahajjud?..

  4. salam , maksud “Semasa sujud akhir pada rakaat kedua ucapkanlah sebanyak tiga kali ” bermaksud membacanya smase sujud atau selepas sujud ?

  5. menggapai cinta Allah

    alhamdulillah,,Tuhan memberi saya kekuatan untuk menunaikannya… janganlah Kau berhenti dari memberi kami yakni hambaMu petunjuk dan hidayah,,amin

  6. salmah binti danori

    Akum kalau tak baca doa akhir pada sujud akhir boleh tak?

  7. salmah binti danori

    Akum kalau tak baca doa akhir pada sujud akhir solat tahajjud boleh tak?

  8. maaf, tapi saya ingin bertanya..

    ayat manakah yang merupakan ayat bagi tafsiran :

    “Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.”

    terima kasih

  9. di sini sini saya nak bertanya semasa solat time bla kta nak mintak doa?

  10. askum..hmm..klo kita ada doa sndri bleh ka tu ya? erk…!!~

  11. salam..pd sujud akhir 2 rakaat kena ucap “oh tuhan ku mskan lh ak drp pn2 kbenaran n keluarkn lh ak drp pn2kebenaran….”niat dlm kew?

  12. suratno/ wong jawo

    slm bagai mana bila kesalahan

  13. salam, kalau saya tak tidor tapi dalam pukul satu atau dua pagi saya buat sembahyang tahjud, macam mana boleh tak? adakah perlu tidur dulu lepas tu bangun,

    • salam..dari segi bahasa yg dikatakan tahajjud itu ialah bangun dari tidur pada waktu tengah malam setelah melakukan solat isyak.oleh itu menurut “Abd Allah ibn Umar”, sembahyang Tahajjud ini boleh dilakukan hanya setelah seseorang itu tidur terlebih dahulu.

  14. assalamuaikum kalau saya mendirikan solat tahjud,tanpa membaca doa semasa sujud akhir boleh ke tidak kerana saya tidak hafal dan saya ingin doa saya dimakbulkan segera kerana saya bersekolah asrama jauh dari rumah,sayarasa saya menyusahkan kedua ibubapa saya,saya ingin berpindah ke sekolah lain nak keputusan berpindah dengan segera,boleh ke tidak ye????

    • Salam..Doa itu bukan rukun dalam solat tahhjud. Insyallah lakukan solat tu dengan niat utk mendapat keredaan Allah. Doalah selepas tu untuk mendapat keberkatan Allah swt. Diriwayatkan oleh Jama’ah Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud ” Tuhan kita “Azza Wa Jalla, turun setiap malam ke langit dunia takala malam tinggal sepertiga akhir dan berfirman, “Barangsiapa yang berdoa kepada – Ku pasti akan Aku kabulkan , barangsapa yang mohon kepada ku pasti akan Aku perkenankan dan barangsiapa yang meminta ampun kepada-Ku pasti akan Aku ampun.”

  15. salam..kena ada iftitah x?kalau ada?

  16. salam..ada tak doa2 yang ditulis dalam tulisan rumi tapi cara baca die tetap ikut arab..saya tak pandai baca jawi laaa

    • Ada . Banyak buku di pasaran. Jika saudara/i nyatakan doa apa yang diperlukan akan saya siarkan di blog ini. boleh e-mail ke saya @ bakri88@gmail.com

      • masdiana binti rajak

        tolong terjemahkan surah duha dalam tulisan rumi ikut arab. bolehkah saya membaca al-Quran hanya terjemahan sahaja kerana amat jalil akan huruf n tajwid? apa pula hukumnya? mohon tunjuk ajar.

  17. JULIANA HJ BERAHIM

    askm… mulianya hati en bakri… membantu org2 sprti sya yg srba krgn pngthuan ilmu agama… smoga ALLAH sntsa mrhmati en bakri sekeluarga

  18. saya mempunyai seorang bapa yang mengalami kekejangan urat kaki dan masalah di otak yang membuatkan beliau tidak dapat berdiri dan bercakap dengan betul. saya terpaksa berhenti kerja di semenanjung dan balik ke sabah untuk menjaga bapa saya memandangkan mak saya tidak mempu menguruskan keadaan bapa saya yang sakit. masalahnya di sini adakah sah solat bapa saya memandangkan beliau memakai pampers ketika sembahyang fardhu sedangkan tidak diketahui kemungkinan adanya hadas kecil/ besar di lampin beliau. saya hanya menukarkan lampinnya sehari dua kali ketika hendak memandikan sebelah pagi dan petang, ini adalah kerana harga lampin pakai buang amatlah mahal dan mengelakkan pembaziran.

    • Belladona Zanziwar

      السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

      Justru disitu ibadahnya pak/ibu. Dengan menggantikan pampers setiap hari bapak/ibu dapat ibadahnya. Masalah mubazir atau bukan biar Allah yang mempertimbangkannya. Toh, demi kebaikan juga kan, insya Allah.. Dan lagi masalah biaya juga sebenarnya bukan masalah yang berat. Karena semuanya juga kan punya Allah. Jadi dialah semua yang akan menghendaki pak/ibu.
      Mohon maaf apabila saya ada salah.
      Terima kasih.
      Allahu Akbar!

  19. kalau tak baca doa sujud terakhir tu takpa kah ustaz

  20. askm…pertama kali terbuka page ini..sy rs syukur sgt2..sy seorang yg jahil dlm agama.kini hati sy benar2 terbuka utk mendalami ilmu agama..sy buta jawi..x pandai mengaji..saya ttpmahu belajar..boleh bantu sy..sy buntu.. sy syg agama sy..sy mahu mengaji,menghafal..sy tak pandai jawi…boleh sy blaja dlm rumi dulu sedikit2

  21. Alhamdulillah…
    selama ni terlalu rumit nak lakukan solat tahajjud,tp lepas baca artikel ni, baru tahu solat sunat tahajjud tu taklah serumit yg disangkakan..tq.

  22. terima kasih byk2 kerana cipta blog yang memberi byk manfaat…jazakallahu khairan kathira…

  23. Salam…saya ingin tahu bolih kah sekiranya saya membaca doa 3 kali di akhir sujud akhir itu didalam bahasa Malaysia ataupun tinggal kan sahaja dan hanya membaca doa yang biasa di baca di dalam sembahyang kerana saya tidak menghafal doa tersebut tapi hati saya ini teringin dan benar x2 ingin melakukan Solat Tahajud apabila saya tersedar dari tidur di tengah malam hari , harap pihak tuan dapat menjelaskan nya , Terika Kasih

  24. ustaz, cara @ bagaimana utk merajinkan solat? saya malas sangat utk solat.

  25. sembahyang itu tiang agama. dimanakah letak tapaknya?

  26. salam
    saya k tnya, boleh tak, klu kiter tido dlm pukul 9 malam
    lepast, terjaga pukul 12 malam.
    then terus samabung buat kerja, hingga pukul 3 pagi, lepas tu terus wat semayang tahjud…
    saya kurang pasti lah..
    sebab yg byk mengatakan kne bgn tgh malam…

  27. basarudin bin muhamad

    salam ,sy nk tnya doa solat dhuha dalam bahasa mlaysia…..

  28. ustaz boleh tak ustaz terangkan lih lanjut lagi tentang solat istiqarah????dan terangkan syafaat2 nya….

  29. terima kasih bnyak2 di atas informasi yg sangat2 berguna. .

  30. Bacaan doa semasa sujud tersebut hanya sunat… kalu tidak dibaca ……..tidak mengapa…..solat tetap sah.. Tq

  31. Salam..ana ingin bertanya adakah dikira kita melakukan solat tahajud jika kita telah melafazkan niat untuk menunaikn solat tetapi tidak membaca bacaan lazim akhir sujud kerana tidak hafal dan tidak membaca doa khusus selepas solat?
    Mohon sesiapa memberi respons.

  32. ingin mengketahui

    salam..ustz…mcm mana ingin menenangkan hati dan jiwa…

  33. asslmualaikum.. nk tanye n.. doa qunut bce jga le?

  34. salam nak tanya ada t bacaan rumi surah Duha? kalu ada saya nk boleh tak

  35. waktu solat dhuha yang paling baik agak-agaknya pukul berapa tuan.ada orang kata haram solat ketika matahari sedang naik.solat fajar waktunya bila pula

  36. salam, saya tidur dahulu sebelum menunaikan fardhu isya’ kemudian bangun pada waktu tengah malam dan menunaikan fardhu isya’.adakah dibolehkan saya menunaikan sunat tahajjud selepas itu?

  37. Abdullah Alphae

    tq..info yg sangat berguna ..

  38. roslinda binti tan

    saya nak tanya utk sembahyang tahjud iaitu selepas memberi salam klu ucap doa kita baca dalam rumi boleh tak?

  39. Assalammualikum..solat tahjud boleh ke untuk jodoh?

  40. salam…saya nk tanye..semasa rakaat kedua ketika sujud bacaan dlm rumi bole tk diterima…

  41. terima kasih yer…sekkarang ni tak ragu2 lagi untuk solat tahajud!

  42. salam..nk tny ttg solat Duha..
    ttg bacaan ketika sujud terakhir tue..
    bacaan yg dtulis di atas dibaca 3 kali selepas bacaan yg selalu kita baca ker(subhana rabbi ‘akla)?

    minta penerangan xberapa jelas…

  43. Assalamu’alaikum, kn tnya.. Doa ketika sujud tu bleh ucap dlm hati dgn bahsa melayu tk??

  44. ASSALAMUALAIKUM….MGAPA BYK SOALAN TAKADA JAWAPAN?

  45. Assalamualaikum.
    Bagus blog ini.utk pengetahuan semua,byk buku2 yg dijual dikedai terutamanya buku2 kecil solat2 sunat.kat situ mcm2 jenis solat sunat diajar dgn lafaz niat dan cara2 nya sekali.ada yg siap terejamah dan bacaan dlm rumi.so sesiapa yg x hafal bacaan dlm bhs arab boleh hafal dlm rumi.dlm masa yg sama cuba belajar bacaan dlm bhs arab sbb panjang pendek bacaan tu lain kalau ditulis dlm rumi.kalau usaha insyaAllah ada jalannya utk kita pandai baca dlm bhs arab.

  46. tq kerana berkongsi info2 mengenai hal ini..sy amat menghargainya

  47. assalamualaikum ustaz………….tolong doa kan untuk saya yg bakal menduduki peperiksaan upsr terima kasih

  48. maaf silap bukan untuk saya tapi ank saya

  49. Salam, bleh sy dpt kan doa semasa sujud itu dgn tulisan yg lebih jelas? yg ini http://albakri88.files.wordpress.com/2009/05/050409-2345-carasolatsu81.png?w=468 agak kabur.

    Lagi satu, bleh sy dapat doa asal dlm bhs arab bagi doa ini:
    “Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, imam yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.”

    Terima kasih sudi bantu

  50. assalamualaikum.. sblm nie sy slalu timbul keraguan dlm solat tahajjud… tp setelah m’bc comment dlm blog utdz nie… kini sy x perlu ragu2 lg dlm menunaikan solat tahajjud….

  51. Terus usaha murni tuan

  52. assalamualaikum…cm ne ye nk kusyuk dalam solat

    • agak sukar untuk menjawab soalan ini. namun untuk khusyuk dlm solat kita perlu memfokuskan seluruh jiwa dan fikiran kita terhadap ketaatan dan kekuasaan Allah sebagai pencipta kita. Solat adalah pengabdian serta sembah taat setia kita pada Allah yg mencipta kita dan memilki setiap pelusuk alam ini. Solat kita sebagai tanda terma kasih kita kepada Allah yang telah mencukupkan keperluan kehidupan kita. Sila daptatkan buku Ensiklopedia Solat untuk mendalami isu Solat agar kita memahaminya dan bila kita faham kenapa kita perlu Solat insyaallah kekusyukan itu akan datang. Insyaallah

  53. assalammualaikum..nama saya aziza,asal sandakan sabah.selama nih saya nak sangat sembahyang tahajjud.tp asal mahu buat jak mesti tak dapat,sudah bangun malam tp kengkadang lupa kengkadan tu ingat.bila ingat pula rasa malas mahu buat,sebab mengantuk sesangat.lagipun saya sering terfikir,klu nak buat pun bukannya tahu cara2nya..baik tidur.macam mana caranya saya nak buat sembahyang ni.

  54. salam, blh dptkan terjemahan bacan dlm sujud akhir solat tahajjud?

  55. maaf, maksud sya terjemahan makna bagi bacaan dlm sujud akhir solat sunat dhuha

  56. Ertinya: “Oh Tuhanku masukkanlah aku daripada pintu kebenaran dan keluarkanlah aku daripada pintu kebenaran juga dan kurniakanlah bagiku daripadamu seorang penolong “
    (Surah al-Isra':80)

  57. Assalamu’alaikum Ustaz,

    Sekadar bertanya, boleh kah solat tahajjud sejurus mengerjakan solat isya sekiranya solat Isya tersebut dilakukan selepas tidur seperti jam 4 pagi.

    Wassalam.

    • Waalaikumsalam…solat tahajjud adalah solat malam sejurus terjaga sari tidur. Lakukan solat isya terlebih dahulu dan tidurlah seketika. sebaiknya dilakukan delepas jam 1am. Untuk lebih lanjut sila miliki biku ENSAIKLOPEDIA SOLAT terbitan Telaga Biru berharga RM100.

  58. nur nazatul amira

    salam ustaz bleh x ayat jawi to tlis dlm rumi?

  59. assalammualaikum,saya nak tanya klu doa kan untuk ahli keluarga lain boleh x atau pun untuk orang lain

  60. “Pernah Abu Bakar berselisih dgn Umar masalah shalat tahajud itu musti tidur dulu atau tidak. Keduanya kemudian menghadap kepada Rasulullah dan menceritakan masalahnya, yaitu bahwa Abu Bakar suka bertahajud tanpa tidur dulu, sedangkan Umar tidur dulu. Rasulullah hanya menjelaskan bahwa Abu Bakar adalah orang yg hati2 (karena gak pengen tahajudnya terlewat), sedangkan Umar yg tidur dulu itu adalah orang yg kuat.”

    sumber : MyQuran.com

    Bagaimana sebenarnya?
    Jadi apakah boleh kita melakukan shalat Tahajud walaupun kita tidak tidur terlebih dahulu?

    Mohon penjelasannya,
    Terimakasih.

  61. menagis dan meceritakan pegalaman hidup yg di alami penuh dgn suka cinta,,di hadapan alloh disaat tahajjud adalah tindakan yg penuh dgn keindahan hati tenang insya alloh semua masalah pasti ada solusinya dgn petunjuk alloh…

  62. assalamualaikum, sy nk tny…ape perbezaan antara sunnatal dgn sunnatan?

  63. Is it a must for us to read the ayat (on the last sujud)? Also, do we have to read the doa (the one after we’re done praying), like is it a must?

  64. Assalamualaikom,
    Macamana nak sebut dlm Bahasa Arab ;-

    YA ALLAH TETAPKAN IMAN KAMI, JADIKAN LAH KELUARGA KAMI TERUTAMA NYA ANAK2 KAMI, CHUCHU2 KAMI, & MENANTU2 KAMI YG SENANTIASA BERTAQWA KPD MU DAN JADIKAN MEREKA ANAK2 YG SOLIH, MANJAUHI LARANGAN MU DAN MENGAMALKAN SURUHAN MU. SEMOGA MEREKA BERJAYA DAN SELAMAT DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. BERIKAN LAH KAMI ILMU YG BERMANAFAAT, KECERDIKKAN, KEJAYAAN YG BESAR, KESIHATAN YG ELOK, JAUHKAN KAMI DRPD PERKARA YG MUNKAR DAN TIDAK BAIK, JAUHKAN KAMI DRPD APA JUA BENTUK KEJAHATAN, SEMBUHKAN PENYAKIT2 KAMI ROHANI DAN JASMANI, ZAHIR DAN BATIN DAN PANJANGKAN UMUR KAMI SUPAYA KAMI DAPAT MENAMBAHKAN AMAL IBADAT KAMI UNTOK BEKAL KAMI MENUJU KA AKHIRAT. YA ALLAH AMPUNI KAMI DAN KEDUA IBU BAPA KAMI, SELAWAT & SALAM KEATAS JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD SAW, PENGIKIUT2 BAGINDA, KERABAT2 BAGINDA, PARA UMBIA, ALIM ULAMA SERTA UMAT MUSLIMIN SEKALIAN … AMIN.

    Wassallam..

  65. assalamualaikum..bagus la,saya suka.bertambah lagi pengetahuan ku.terima kasih

  66. salam,,pukul berapaka sebenarnya solat dhuha ini dilakukan di negeri SABAH?

  67. perlu tak kita membaca subha naralbiaahla hiwabihandih atau kita terus doa di atas.terima kasih

  68. subhana….sgt dituntut..baca dulu baru diikuti dgn doa

  69. Mohamed faizal

    Kalau sy solat sunat dhuha 6 rakaat, rakaat yg ke berapa sy patut beri salam?

  70. assalamualaikum.. sya nak tya, klau solat dhuha ni kita lakukan 4 rakaat dan rakaat yg ke-3 n ke-4 tu perlu ka lg baca surah-surah selepas al-fatihah??

  71. Assalamualaikum tuan punya blog,

    Minta tolong block “Akatsuki Itachi”. Komen tidak membina langsung dan mengganggu sahaja. Meluat tengoknya. Macam budak2 pendek akal.

    p.s: Sebelum dia kate komen saya pun tak membina langsung. Biarlah saya beritahu saya pembaca setia dan banyak komen di blog ini.

  72. Assalamualaikum.

    boleh tak jelaskan apakah yang dimaksudkan dengan ayat “kurniakanlah bagiku daripadamu seorang penolong”. Siapakah ‘penolong’ yang dimaksudkan?. terima kasih.

    • penolong yang dimaksudkan di sini ialah para malaikat yang menjaga kita. Seperti yang kita tahu bahawa malaikat telah diutuskan oleh allah swt untuk menjaga kita dari lahir hingga mencabut nyawa kita dan mengira amalan baik dan jahat kita

  73. ASSAMUALAIKUM USTAZ..dgn izin ustaz sy perlukn pertolongan,,hajat sy terlalu besar.

  74. Nur Azwa Zulaika Mohd Zainaidi.

    Assalamulaikum Ustaz :) hmm ustaz saya memang teringin nak buat solah tahjud tapi ayat yang time sujud tu susah saya nak hafal :( kalau tak baca time sujud tu adakah solat tu dikira tak sah? Azwa.

  75. subhanalloh semoga.aku .kluargaku.anak cucuku slalu istiqomah.aamiin

  76. Alex setiawan

    Iyaa saya udah lakukan slat thajut stiap mlam,mudah”an doa saya dikabulkan ALLAH SWT..amin

  77. TRIMA KASIH

  78. asslamualaikum..satu salam mcm mna tu ya..insan yg lemah ni….

  79. salam…ustaz,syukur ke hadrat ilahi..menemukan sy dgn blog ni…sy nk cuba buat solat sunat tahajjud…apa tujuan solat sunat ni,adakah sama dgn solat hajat??

    • waalaikumsalam…solat sunat tahajjud adalah solat sunat yg biasa dilakukan oleh rasulallah saw takkala baginda terjaga dari tidur sekitar sepertiga malam. Biasanya kita selesai solat isyak lalu kita tidur dan niat utk solat tahajjud. Bila terjaga tidur kita bingkas bangun dan solat tahajjud 2 rakaat. Selepas itu kita buat solat witir 3rakaat dengan 2 salam. Solat tahajjud adalah sunnah rasulallah saw . tujuannya ialah kita memohon keampunan dan mendekatkan diri kita dgn allah swt kerana ada riwayat hadis sahih yg meriwayatkan ketika sepertiga malam allah swt turun dari langit utk memperkenankan doa hambanya yg meminta padaNYA pada waktu tahajjud. Solat Hajat adalah solat khusus utk memohon sesuatu hajat dan boleh dibuat bila-bila masa. Biasanya disepertiga malam jika terjaga saya lakukan solat tahajjud, solat taubat , solat hajat dan ditutup dengan solat witir..wallahualam.

  80. Assalamualaikum…cik bakri…klau sjud terkhir tu kite bace doa spt sujud solat biasa boleh x?tergkn dgn lebh jels…

    • Boleh. Lakukan seperti biasa cuma kalau ada niat atau hajat niatkan dlm hati sahaja bila sujud utk berdoa apa yg kita niatkan.

  81. Saya sangat suka hal ini,semoga banyak manusia yang banyak melakukan solat tahajud,amin.

  82. Ketika sujud t,akhir ke kt memohon doa? Adakah wajib kt membaca doa yg disarankan didalam ini? Jika kt tidak ikut adakah tdk sah? Adakah wajib selepas memberi salam membaca doa yg disaran?

  83. asalamualaikum,,,
    maaf pa ustadz jujur saya tidak tau cara melakukan soholat tolong kasih tau saya bagai mana cara x,jujur saya pngen baget belajar klw bisa tolong dong pa ustadz kasih penjelasan dalam tulisan arab x jujur saya tidak bisa mengaji sama sekali pa tolong saya pa klw bisa tolong dong pa ustadz terjemah kan pake bahasa latin pa supaya saya ngerti,,maaf pa ustad saya minta tolong banget pa.

  84. Baik bisa tau terus sebarkan kebaikan melalui syiarislam

  85. ummi atika mahari

    assalamualaikum…
    izinkan sy copy doa2 diatas…
    timekasih…

  86. annur alhafiidz

    salam..sy nak tanya boleh ke solat sunat tahajjud dibuat pukul 3am???sebab sy terjaga pada pukul itu.

    • Itu yang sebaiknya. Solat tahajjud dilakukan sekitar jam 12am sehinggasblm waktu subuh. Setelah selesai solat isyak dan kita tidur. Lantas jika terbangun jam 3am ianya adalah terbaik untuk kita lakukan solat tahajjud. Jadikan ianya sebagai amalan harian. Tahniah

  87. Hwang Mi Young

    boleh x solat sunat dhuha ni baca doa lain kalau tidak hafal??

  88. I was recommended this website by my cousin. I am not sure
    whether this post is written by him as no one else know
    such detailed about my difficulty. You’re amazing! Thanks!

  89. Hello to every one, because I am in fact keen of reading this blog’s post to be updated regularly. It consists of fastidious stuff.

  90. salam… nak tanya untuk solat tahajjud kalau saya x hafal ayat yang perlu dibaca sebanyak 3 kali pada sujud terakhir rakaat kedua boleh ke? sah ke solat tahajjud saya & boleh ke saya gantikan dgn doa2 lain untuk memohon pertolongan dari Allah

    lagi 1, kalau saya tak hafal doa selepas salam tu x pe ke? maksudnya kalau saya tak baca doa selepas salam tu sebab tak hafal sah ke solat tahajjud saya.

  91. As salam boleh tak masa tahayat akhir masa bacaan selawat pada ayat hamidun majid sebelum Beri Salam Kita baca doa dalam bahasa Arab yang bermakna ya Allah janganlah engkau membolak Balik hatiku setelah engkau Beri hidayah lepas tu baru Beri salam adakah sah solat Kita

  92. Salam, saya ingin bertanya, saya mempunyai masalah untuk menghafal, justeru, bolehkah saya merujuk pada buku untuk bacaan surah dan doa ketika saya sedang bersolat? Terima kasih.

  1. Pingback: Cara Solat Sunat Duha dan Sunat Tahajjud « DuniakU

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 3,852 other followers

