Universiti dan pembinaan akhlak

Saya amat suka berkongsi isu-isu remaja dan mahasiswa universiti masakini. Sejak akhir-akhir ini isu Sufiah bekas pelajar Oxford yang memiliki kepintaran luar biasa menjadi hangat diperkatakan. Sufiah telah hilang maruahnya bila terlibat dalam kancah maksiat bila menjual dirinya untuk menyara kehidupannya. Kenapa begitu teruk sekali. Mengapa tidak digunakan ilmu dan kepintaran yang dianugerahkan oleh Allah swt  untuk menyara kehidupannya. Justeru itu tulisan saudara Mohd Hilmi Ramli dalam Utusan Malaysia mengupas persoalan ini. Anda juga boleh membaca blog beliau di http://www.pkpim.net

Semoga kita semua kembali ke jalan Allah s.w.t

Petikan daripada Utusan Malaysia

Oleh MOHD. HILMI RAMLI

Ramai yang mungkin selesa dalam agama mereka, apabila masuk universiti, maknanya sudah tidak perlu lagi mendalami agama Islam. Atas fahaman inilah, maka ramai yang baik agamanya ketika di peringkat sekolah rendah dan menengah, kecundang ketika di peringkat universiti. Ramai yang belajar dan tidak kurang yang dikategorikan sebagai a good practice of Islam sebelum masuk universiti, namun berubah sekelip mata apabila berada dalam suasana kampus. Fenomena Sufiah, pelajar genius di Oxford sebenarnya sudah lama menjalar di kalangan kita di kampus. Mereka cemerlang dan baik ketika di sekolah, namun tewas ketika di universiti. Contohnya, seorang yang baik ketika di sekolah, namun bertukar watak sebagai kaki disko apabila berada di kampus.

Pokok pertama ialah kerana universiti dianggap jalur sempadan memisahkan keperluan mendalami agama. Bagi mereka, ilmu fardu ain terhenti setakat zaman sekolah dan di universiti mula belajar ilmu fardu kifayah. Soal akidah, fiqh dan akhlak sudah cukup dipelajari ketika zaman sekolah, maka zaman universiti harus tumpukan subjek akademik sahaja. Dengan ijazah itu pula, digunakan untuk mencari pekerjaan.

Dalam buku tulisan Prof. Wan Mohd. Nor Wan Daud, Pembangunan di Malaysia: Ke Arah Satu Kefahaman Baru yang Sempurna ada mengungkapkan bab yang penting, iaitu peranan pendidikan Islam di institusi pengajian tinggi (IPT).

Bagi beliau, peringkat universiti merupakan peringkat genting untuk menyusun kefahaman Islam bagi seseorang. Jika ketika peringkat tertinggi ini tidak diberi perhatian, ramai yang akan kecundang akibat arus deras kejutan budaya dan fahaman sekularisme yang masih menebal dalam disiplin akademik universiti.

Akibat ini sudah boleh diperhatikan di sekeliling kita, apabila ramai yang menjadi mangsa ‘kekejaman’ zaman universiti yang tidak mengenal mangsa. Putaran ‘kejam’ ini bertambah garang tatkala semakin ramai pelajar yang sudah hilang pedoman diri berpandukan agama.

Ramai yang tidak berjaya meneruskan sikap ‘beriman’nya dalam agama. Seharusnya jika individu mempelajari agama di sekolah menengah, sentiasa menjaga solat dan berakhlak baik, maknanya ia boleh berkekalan sampai bila-bila. Namun, iman manusia tidak ada jaminan boleh kekal tanpa sikap istiqamah dalam agama. Oleh itu, untuk mengekalkan iman dalam diri, membawa maksud ia memerlukan ilmu dan sistem yang kemas.

Kerana itulah, Prof. Wan Mohd. Nor membuktikan bahawa Baginda SAW benar-benar diberi amanah menyampaikan wahyu ketika peringkat umur dewasa iaitu 40 tahun. Ini mesej yang signifikan bahawa konteks umur yang matang tandanya bersedia menerima amanah agama itu. Dalam konteks peringkat universiti, seharusnya ada satu sistem yang berterusan membina keperibadian pelajar berdasarkan agama.

Apa yang ada hari ini ialah, universiti semacam melepaskan tangan dalam aspek pendidikan agama di peringkat tertinggi ini. Seharusnya pihak bertanggungjawab menyusun dengan kemas proses pendidikan Islam yang berpadanan di peringkat tertinggi ini. Kemungkinan setiap universiti akan mempunyai cara dan kaedah yang berbeza, namun semestinya setiap universiti mempunyai jalur minimum yang sama dalam pendidikan Islam ini.

Inilah cabaran kementerian yang baru pada hari ini. Universiti bukan sekadar pusat ilmu yang berdiri kerana bangunan-bangunan fizikal yang cantik dan besar. Aktor utama universiti ialah pelajarnya dan sistem yang kemas dibangunkan untuk pelajar itu.

Isu kemerosotan akhlak memang ada kaitan dengan kurangnya susunan sistem pendidikan Islam yang kemas kepada para pelajarnya. Boleh dikatakan mereka yang selain kursus pengajian Islam akan menghadap 90 peratus pengajiannya tanpa elemen tambahan pendidikan Islam yang kemas. Mereka ini akan menghadiri secara sukarela kuliah-kuliah di masjid dan mana-mana halaqah ilmu untuk mendapatkan ilmu agama. Ini juga tidak bermakna semua pelajar pengajian Islam bebas daripada masalah moral, namun ia masih minimum dan jika ada pun bukan faktor pendidikan Islam itu, tetapi faktor peribadi yang bermasalah.

Perkara asas yang menjadi jalur minimum untuk dijadikan teras ialah supaya pelajar mempunyai pandangan alam yang Islami. Ini merupakan subjek yang umum dan menjadi kerangka asas dalam memahami agama. Ia adalah ramuan ilmu tauhid, fiqh dan akhlak yang diadun supaya membentuk kerangka memahami agama.

Lantaran itu, untuk mewujudkan keghairahan pembentukan sistem pendidikan Islam yang kemas dan berkualiti, ia memerlukan komitmen budaya ilmu dan berjiwa besar. Jika universiti sendiri mengambil sikap tertutup dan antiilmu, maka sukar untuk merealisasikan impian ini.

Sebenarnya faktor kemerosotan akhlak dan miskinnya komitmen untuk mendirikan sistem pendidikan Islam yang kemas, berkait rapat dengan kedudukan universiti di peringkat antarabangsa. Maka, perkara utama iaitu miskin budaya ilmu, jadi menjejaskan cabangan komitmen yang lain. Pelajar universiti kurang berakhlak, wujud budaya disuapkan (spoon-feeding) melampau, warga universiti tidak menghayati sepenuh jiwa falsafah universiti dan sebagainya.

Badan Pemikir Nasional Tentang Pendidikan (National Brains Trust on Education) berkata, Malaysia perlu menubuhkan beberapa pusat kecemerlangan dalam bidang pendidikan untuk melahirkan tenaga kerja kelas dunia bagi menghadapi cabaran globalisasi.

Kesimpulannya, kementerian harus serius mendirikan komitmen baru dengan menyusun sistem pendidikan Islam yang kemas di peringkat universiti. Jika program seperti Biro Tata Negara (BTN) boleh diagendakan sebagai indoktrinasi mental pelajar, maka pendidikan Islam semestinya wajib dilaksanakan.

Malah, proses ini memerlukan komitmen budaya ilmu secara menyeluruh supaya agenda mendidik generasi terpelajar daripada menjadi korban putaran ‘kejam’ sistem universiti, dapat diselamatkan. Budaya ilmu lahir, jika ada komitmen tinggi daripada pemerintah dan kementerian. Pendekatan top-down sangat relevan dalam konteks ini.

Kementerian juga boleh memanfaatkan institusi agama untuk mengadakan latihan kefahaman Islam kepada pemimpin atasan universiti dan pemimpin pelajar kampus. Latihan intensif ini mensasarkan kefahaman akan pandangan alam yang Islami. Institusi agama seperti badan bukan kerajaan (NGO) dan institut pemikir yang tiada kepentingan politik boleh dimanfaatkan.

Posted on April 16, 2008, in Motivasi Minda, Renungan Mahasiswa. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: