Motivasi Kejayaan

Kenali Impian Anda

Anda mesti tahu apa anda nak capai, atau apa impian anda. Mengetahui kehendak hati anda, memudahkan anda mengenal pasti impian anda.

Masalah, adakah anda mengenali impian anda? Cuba anda tutup mata anda sekarang. Saya maksudkannya dan bayangkan apa yang anda nak pada saat ini

  • Anda yang sedang lapar, mungkin tengah bayangkan makanan.

  • Pelajar yang homesick, mungkin terbayangkan ibu dan ayah di rumah

  • Seorang pekerja yang tidak bercuti selama setahun, mungkin terbayangkan resort dan suasana tepi pantai yang menyenangkan

  • Seorang peniaga, mungkin membayangkan ramai pembeli hari ini

Secara jujurnya, ini memang terjadi. Tetapi jika saya tanya, apakah yang anda impikan di dalam hidup anda?

Ramai yang akan diam. Ada yang tengok orang lain dan tunggu mereka jawab dulu, baru mereka jawab. Ada yang tiru jawapan orang lain. Cuma segelintir yang akan menjawab dengan bersungguh! Ada pula YANG TAK TAU APA DAN DIAM SAJA.

Ini membezakan orang yang kenal impian hidup mereka dengan yang tidak. Orang yang menjawab dengan bersungguh adalah yang tahu impian mereka. Yang diam langsung tidak tahu mengenainya. Yang memberi jawapan lambat-lambat sahaja, mungkin cuma sekadar menjawab persoalan itu tadi.

Anda bagaimana? Kenal tak impian anda? Anda je yang tahu ..

Salam Kejayaan

Konsep : THE BIG WHY

Kenapa agaknya anda nak kereta besar? Kenapa anda nak rumah banglo 2 tingkat? KEnapa nda nak 10A SPM nanti? Kenapa anda nak masuk universiti? Kenapa anda nak belajar? Kenapa nak itu? Kenapa nak ini?

Kadang-kadang dalam perbualan dengan kawan-kawan, saya bertanyakan mereka secara tak langusng, kenapa anda menyambung pelajaran anda? Kenapa anda bekerja? Kenapa? Mereka akan pandang saya terpinga-pinga, dan tanya saya kembali : ‘ Ai Mal, takkan itu pun kau tak tau?’ Dalam hati saya kata, mana nak tau, itu pasal tanya Mereka kata lagi : ‘ Aku belajar sebab dah ini je yang aku boleh buat pada masa sekarang ni. Mak ayah aku suruh aku masuk universiti. Nak cari kerja nanti, nak gaji besar, kena ada kelulusan tinggi. Belajar pun dah sebab tertulis dalam takdir hidup aku, masa ni, ni la yang aku buat, proceed je la. Tapi kau tau, tired belajar ni. Kadang-kadang malas nak belajar, tapi macam aku kata, kena proceed la. Ni je choice aku sekarang’Perbualan tamat di situ….

Tahukah anda, untuk setiap keputusan yang melibatkan anda dan kehidupan anda, yang anda buat di dalam hidup anda, anda bertanggungjawab sepenuhnya. Tiada perkara seperti anda terpaksa membuat pilihan atau anda tidak ada pilihan. Anda yang menentukan pilihan anda. A winner makes a decision. Jika anda menafikan perkara ini, maknanya anda bukan WINNER yang selalu anda fikirkan. Kita membuat keputusan dan berpegang kepada keputusan kita. Kita ambil risiko. Dont play safe all the time.

Anda perlu tahu apa yang anda nak. Kenapa anda nak kan sesuatu itu. Kenapa dan kenapa?Untuk apa anda melakukan semua ini? Ada orang yang tak suka kerjanya tetapi mereka melakukannya kerana keluarga. Ada keluarga yang perlu di sara. Itu OK. Ada orang mencintai kerjaya mereka dan mereka bekerja dengan keseronokan. Itu sangat OK! Tapi ada juga yang tak tau kenapa mereka bekerja. ITU TIDAK OK. Anda perlu tahu, untuk apa anda melakukan sesuautu ini. Dan lebih berikan perhatian kepada apa sebabnya anda melakukan itu semua. Anda belajar untuk apa? Bekerja untuk apa. Untuk siapa? Apa pentingnya untuk anda?

Anda mesti mempunyai sebab di dalam setiap perkara yang anda putuskan. Ini bermakna, anda perlu berfikir sebelum melakukan keputusan. Kerana apa? Kelak bila berhadapan cabaran, anda ada berhadapan dengan ingatan bahawa anda yang memutuskan hal ini dahulu, dan berusaha untuk menanganinya. Jika tidak, anda akan ada sifat ini : LEPAS TANGAN dan MENYALAHKAN ORANG LAIN

Be responsible to your life. What say you?

SALAM SAYANG..

Bakry M

 

Posted on May 7, 2008, in Motivasi Minda. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: