Kenapa Ujian Seberat Ini…Khas buat PM Wajidi Kerni

Semalam saya menerima sms dari rakan guru besar di Sarawak. Cikgu Hamdana menerusi khidmad pesanan ringkas SMS menyatakan En. Wajidi rakan pensyarah di UiTM Sarawak sedang di rawat di Hospital Besar Sarawak. Keadaan agak tidak stabil kerana hampir seminggu di rawat di hospital..Saya cukup mengenali beliau yang merupakan rakan serumah ketika saya berada di Sarawak.

Lantas saya berpesan pada Cikgu Hamdana dan rakan guru besar di Sarawak agar segera mengadakan majlis solat hajat dan bacaan surah Yaasin di masjid. Dikala rakan kita diuji oleh Allah swt kita perlu berdoa agar rakan kita cepat sembuh dan kembali pulih. Lakukan segera dan berpakatlah demi hadiah kita terhadap guru kita. Saya meminta penghulu untuk mengaturkan majlis ini dengan meminta bantuan Imam UiTM Sarawak mengetui tugas ini pada khamis malam jumaat esok (30 Oktober 2008). Pandai-pandailah kaum hawa mengatur juadah selepas selesai majlis ini.Alaihai…derma aje RM5 seorang..yang penting ikhlas. Air bacaan surah Yassin tu serahkan kepada En. Wajidi agar berkat doa kita pada Ilahi, beliau mampu sembuh. Saya akan melakukan perkara yang sama..bersolat & berdoa agar En. Wajidi kembali sembuh…Ingatlah wahai rakan..

KENAPA AKU DIUJI?
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
-Surah Al-Baqarah ayat 286

Semoga En.Wajidi tabah dan tenang menghadapi dugaan Allah s.w.t. Kepada rakan yang melawat beliau sampaikan salam saya..

Amin..- bakry uitm johor

Nota: Cikgu Hamdana merupakan Guru Besar di Sek Keb Kelawit.

Posted on October 29, 2008, in Doa & Ibadah, E - Catatan Penulis, Motivasi Minda. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

