Tips membentang pesembahan yang menarik.

Hari ini  pelajar berpusu-pusu datang ke bilik saya untuk menunjukkan hasil projek akhir mereka. Kehilangan saya selama seminggu kerana bercuti membuatkan mereka menunggu. Satu kumpulan untuk projek digital resource centre dan satu lagi projek keusahawanan. Sudah kemestian saya memastikan pelajar di bawah selian saya akan membentamgkan projek menggunakan Macromedia Director. Saya ingin berkongsi mengenai tips pembentangan. Ini saya utarakan kerana minggu ini dan minggu depan ramai pelajar saya akan melakukan pembentangan final project mereka. Saya bukanlah seorang yang pakar dalam bidang ini. Tetapi hasil pembacaan dan seminar yang dihadiri, saya kongsi salah satu tips dalam membentang ‘persembahan’ yang menarik. Antara menjadikan diri anda seorang pembentang yang hebat adalah dengan mempunyai suara yang mantap dan lontaran suara yang jelas.

Ingin tips suara yang mantap dan menarik? Apa kata anda ikut tip di bawah:

Ramai mengatakan bahawa beliau dikurniakan suara yang hebat. Tetapi sebenarnya Steve Chandler yang merupakan penulis buku 100 Ways to Motivate Yourself mengatakan ada rahsia di sebalik kemantapan suaranya. Biasanya perjalanan ke tempat seminarnya mengambil masa lebih daripada sejam. Oleh itu, beliau akan menyanyi bagaikan orang gila ketika menujunya. Ternyata perkara tersebut berbaloi.

Mungkin beliau akan dicop gila jika orang lain melihatnya, tetapi risiko yang diambil berbaloi. Dengan menyanyi lebih kuat, suaranya bertambah mantap. Pernafasannya bertambah baik dan suaranya mememenuhi seluruh dewan dengan berkesan.

Selamat mencuma. Saya selalu lakukannya ketika memandu dalam perjalanan ke kuliah.

Posted on April 9, 2009, in Motivasi Minda, Renungan Mahasiswa. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

