Penjenamaan Semula IMS (Rebranding IMS)

Rebranding – To associate a new brand, trademark, image, or appearance with a product or service – wiktionary

Salam buat semua..

Sudah lama saya ingin melakukan sesuatu perubahan untuk IMS ( Information Management Society) setelah saya melepaskan jawatan sebagai Penasihat Persatuan IMS. Ketika saya mengambil alih persatuan IMS, saya mempunyai banyak perancangan untuk menjenamakan semula IMS ini agar menjadi satu persatuan yang disegani di UiTM Johor. Langkah pertama saya ialah menukar logo dan nama persatuan dari DIIM Society kepada Information Management Society(IMS). Saya juga memastikan agar persatuan membuat banyak aktiviti agar sumbangan pelajar dapat dimanfaat sepenuhnya. Namun atas beban tugas saya menyerahkan kepada pensyarah lain untuk menerajui IMS.

Namun semester ini ada yang tidak kena dengan persatuan. Mata saya sakit apabila melihat papan kenyataan IMS bagai

ims papan tanda

Carta Organisasi bagai melepaskan batuk di tangga

“hidup segan mati tak mahu” . Saya telah menegur beberapa kali tapi tidak diendah dan akhirnya mereka melakukannya juga tapi hasilnya bagai melepaskan batuk ditangga. Blog IMS juga banyak tidak diupdate dan banyak program dan aktiviti IMS tidak dilaporkan dalam blog IMS..Apa dah jadi? Jawapan saya mudah..Kepimpinan IMS perlu ditukar kepada mereka yang lebih berwibawa dan berkebolehan. Menjadi Pemimpin dan Ketua adalah berbeza. Pemimpin mampu membawa perubahan tetapi Ketua hanya tahu menjalankan tugas yang diarah..

Lantas kesempatan dan ruang yang ada selepas selesai kuliah saya bertindak membuat penjenamaan semuala IMS. Saya mahu IMS menjadi satu badan persatuan yang aktif dan bergerak maju. Langkah pertama saya ialah mewujudkan IMS Yahoo Groups untuk meyimpan maklumat pelajar dan menjadikan satu portal elearning kepada pelajar Fakulti Pengurusan Maklumat. Kedua saya melantik Syima sebagai slah seorang penulis blog IMS  untuk mengemaskini segala aktiviti yang lepas. Ketiga saya akan buang carta organisasi IMS di papan kenyataan yang sungguh menyakitkan mata.

Saya lakukan semua ini kerana sayangkan IMS dan saya akan buat apa sahaja agar IMS menjadi satu Persatuan yang disegani.

Posted on November 4, 2009, in Aktiviti Pelajar, E - Catatan Penulis. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

