Monthly Archives: April 2010

Bertenang Dan Jangan Stress Jika Tertekan

Salam buat semua pelajar yang saya kasihi..Apa khabar kalian  hari ni? Saya harap semuanya ceria, bertenang dan sentiasa bersikap positif – insyallah dengan mood yang baik segalanya berjalan dengan lancar. Ingat ! Sentiasa berdoa kepada NYA agar dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat. Itulah amalan saya..

Alahai…Bila musim exam ni ramai yang mengeluh dan mengadu pada saya betapa saat-saat ni teramat STRESS !!!. Jawapan saya senang aje…tulah kenapa study last minit. Dah jenuh diperingatkan soal time management dan jangan study last minit. Tak sempat nak cover semua sayang oii..

Biasalahtu…saya dulu masa study  macam tu jugak . Selagi namanya manusia.. problem mesti ada dan problem inilah yang menjadi punca-punca stress..So hari ini saya nak  berkongsi dengan kaliam semua tips menangani stress. Saya harap tips ini dapat membantu pelajar semua dalam menangani stress.  Ini saya ambil hasil bacaan saya. Selamat mencuba ya! Tip 6 A= Amalan

A.1 – Banyakkan sujud (melalui solat)…kasi banyak oksigen pergi ke otak…kasik ”tuning” balik…banyakkan munajat…banyakkan zikir…(perkasakan pertahanan aura diri agar tidak mudah
diceroboh oleh spesis bertanduk dgn bersedih, berdukacita, keliru, konflik dsbgnya)

A2 – Banyakkan bertaubat & BERDOALAH… kerana apa…”KETENANGAN ITU MILIK ALLAH” so bagaimana nak capai tenang kenalaa merayu pada EMPUNYA PEMILIK KETENANGAN ITU!!!…InsyaAllah bila ketenangan hadir doa juga akan lebih pantas diterima

A3 – Dan banyakkan TERSENYUM LEBAR…nikmati senyuman manis anda..rasakan emosi gembira walau pun bersedih so carilah komik ker bahan bacaan…infact laugh is one of the best medicine in this world….

A4 – Baby Theraphy ~ kalau ada baby kecil, tak kisahlaa anak sendiri ker, anak jiran, anak kawan…belajar- belajar berborak bahasa ’mereka’ ~ bayi @ anak kecil…insyaAllah terubat stress.

A5. – Cermin diri selalu ~ pandang cermin & TERSENYUMLAA….KATAKAN PADA DIRI ANDA BAHAWA ANDA SANGAT SAYANGKAN DIRI “I LOVE & ACCEPT MY SELF COMPLETELY” bayangkan senyuman itu masuk ke dalam diri anda melalui 7 kelenjar organ utama anda @ chakra system anda.

A6 – Selalulah ke masjid malam jumaat untuk baca Yassin berjemaah. Jangan lupa bawa air sebotol  untuk bekalan seminggu. Baca selawat sebelum minum. ..AIR AGEN AJAIB!!! ~ Sifat air dijadikan Allah memiliki mukjizat & kuasa PENAWAR…ianya juga agen PERAKAM DOA YANG SANGAT HEBAT… Bagi
yang dilanda gundah-gulana, bingung, buntu, sedih, kecewa, marah, geram..keliru. ..mudah shj…Kembali kpd apa yg disyariatkan. ..BERDOALAH PADA DIA DIATAS SANA…

Solat hajat….baca Yassin…zikir dsbgnya (letakkan air di hadapan anda)…LONTARKANLAH HAJAT ANDA… berdoalaa. ..dan kemudiannya jadikanlah air tadi PENAWAR…moga hati lebih tenang, fikiran lebih fokus dan kesihatan dan kesejahteraan diri terpelihara…Dan pastinya tak lupa MOGA DIBERIKAN JALAN PENYELESAIAN TERBAIK…

Emm, jangan pula mengadap rezeki…makanan mahupun minuman…hati, minda bersedih….kesal…marah (rosak nanti molekul airtu langsung jadi YEASYT a.k.a PEMANGKIN BLOCKAGE ANDA…bertambah berat beban emosi yg dilalui)… Mungkin kalian semua dah tahu, 60% of our body contain water…lontaran minda/emosi kita boleh mengubah molekul air MAKA fikirlah bagaimana AIR JUGA BOLEH MENJADI AGEN PENYEMBUHAN /TRANSFORMASI AJAIB untuk anda..Cuba bayangkan kejadian bumi ini. Peratus air lebih banyak dari tanah. Air di bumi tu merupakan air cond kepada mahluk bumi ini. Rajin-rajin selak tafsir al quran. Kita akan lebih faham soal air ni.

Disamping itu juga kalau stress ada baiknya usahakan MINUM AIR KOSONG LEBIH…dan SERTAILAA DGN NIAT & DOA…. insyaAllah ianya juga berupaya membantu menyingkirkan segala toksin & keasidan tubuh yg meningkat kesan stress yg dialami.

Moga tips ini berguna dan membantu kalian dalam menangani stress! JANGAN LUPA..mohon restu ayah & ibu serta guru-guru kita agar diberkati ilmu yang dicurahkan

Nasihat daripada  saya…apa pun INGATLAH !

Tiada siapa yang HEBAT…kecuali DIA diatas sana…tiada siapa yang sempurna namun dalam KETIDAKSEMPURNAAN itu sama-sama kita terokai KEINDAHAN & KEAJAIBAN ALLAH…untuk sama-sama kita saling lengkap-melengkapi, ingat-memperingati antara satu sama lain ke arah melewati kehidupan yang lebih sejahtera dan harmoni
dalam konteks hubungan dengan diri sendiri, orang lain dan lebih utama dari itu tentunya PEMILIK YANG AGUNG itu iaitu Allah swt…

Salam Ukhwah;

Bakry, Kondo Puri Aiyu Shah Alam

Kenalpasti Punca Kenapa Anda Gagal

Salam buat semua pengunjung terutama pelajar saya yang akan mula menduduki Final Exam minggu hadapan.

NAPOLEAN Hill pernah berkata: “ … orang-orang yang tidak berjaya untuk mencipta kejayaan di dalam hidupnya mempunyai sesuatu yang serupa. Mereka semuanya tahu kenapa mereka gagal.”

Terlalu banyak peluang dan segala macam kebaikan yang dapat memberi faedah berada di sekeliling anda. Anda tidak dapat untuk melaksanakannya atau terbiar begitu sahaja kerana anda tiada kesanggupan untuk melaksanakannya. Segala apa yang telah anda rancangkan akan lenyap seolah-olah tidak pernah sekalipun anda terfikir untuk mahu mencapai kejayaan.

Terdapat banyak faktor yang berada di dalam diri anda atau di sekeliling anda yang menjadi penyebab kepada kegagalan anda untuk mencipta kejayaan selama ini. Kenalpasti semua faktor ini sekarang, kerana anda sudah tiada masa untuk terus menerus gagal.

Tidak Sanggup Bererti Menempah Kegagalan
Untuk mencipta kesanggupan diri adalah mudah, anda hanya perlu mulakan dengan berikrar bahawa anda sanggup untuk melakukan sesuatu dan mahu mencapai apa yang anda impikan.

Namun begitu anda harus ingat, walaupun anda telah berikrar tetapi di mulut atau di hati anda mengatakan tidak sanggup, dengan sekelip mata sahaja, kekuatan kesanggupan yang ada di dalam diri anda akan terhapus, pupus dan lenyap terus.

Anda mahu jalan mudah untuk mencipta kejayaan. Pada hakikatnya, anda sendiri tahu bahawa ia tidak mungkin berlaku. Pencapaian yang anda inginkan akan sentiasa bergantung kepada betapa tinggi kesanggupan yang boleh anda laksanakan untuk memperolehi hajat itu.

Misalnya, seorang pelajar tidak mungkin boleh mendapat 6 agregat di dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia, sekiranya dia tidak sanggup untuk berusaha belajar, mengulangkaji pelajaran, berbincang setimpal dengan apa yang ingin dicapainya.

Sekiranya dia sering ponteng sekolah, tidak membuat kerja sekolah, malas mengulangkaji, membuang masa, tidak suka berbincang dengan guru-guru atau rakan-rakan, tidak mungkin berjaya memperolehi 6 agregat seperti yang dihajatkan.

Dipendekkan cerita input adalah output. Apa yang anda usahakan, itulah hasilnya. Sekiranya sangup, semua yang anda inginkan boleh jadi dan jika tiada kesanggupan, semuanya akan gagal.

Mungkin anda sendiri pernah berjumpa dengan seseorang yang ingin berniaga atau sudahpun mula berniaga, tetapi tidak pernah mengambil tahu apa yang berlaku di pejabat ataupun di tempat di mana dia menjalankan perniagaan.

Dia semata-mata mengharapkan pembantunya untuk menjalankan perniagaan tersebut. Bila ada jualan, apa yang dia tahu hanyalah mengambil wang hasil daripada jualan itu dan sekiranya tiada jualan, dia akan memarahi pembantunya kerana tidak pandai berniaga.

Apakah orang sebegini akan meraih kejayaan? Sudah pasti tidak. Orang seperti ini ingin meraih kejayaan melalui perniagaannya tetapi tidak sanggup melakukan apa yang sepatutnya dia lakukan untuk menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya. Dia akan gagal di dalam perniagaannya.

Anda mempunyai kemahuan dan hajat yang besar, tetapi tidak terlaksana atau terbiar begitu sahaja hanya kerana hati anda was-was, atau mulut yang mengatakan, “tidak sanggup” atau kedua-duanya sekali. Dunia ini hanya untuk orang yang sanggup. Mereka yang tidak sanggup akan sentiasa ketinggalan jauh ke belakang.

Masa Untuk Merebut Peluang
Ramai manusia masih lagi terikat dengan keadaan masa lalu. “Dahulu aku pernah cuba tapi gagal… tidak mungkin sekarang aku boleh berjaya…”. Ingat, hanya anda sahaja yang boleh menjadi penghapus kepada kenangan silam anda.

Apa yang telah berlaku, pasti telah berlaku. Sewajarnyalah anda memberi satu penumpuan baru, satu usaha baru dan juga satu kesanggupan baru untuk mencipta kejayaan yang pernah anda usahakan dahulu. Adalah tidak wajar untuk menjadikan peristiwa lalu sebagai penyebab kenapa anda tidak seharusnya mengecap kejayaan pada hari ini.

Anda mesti mengakui hakikat bahawa apa yang berlaku ke atas diri anda adalah kerana usaha anda sendiri. Anda juga mestilah mengakui bahawa kejadian yang berlaku ke atas diri anda adalah akibat daripada perbuatan diri anda sendiri.

Apa yang penting, anda mesti mengakui bahawa kehidupan anda hari ini bukanlah kehidupan yang telah berlalu. Sekiranya anda masih percaya pada keadaan masa lalu, bererti itulah pembentukan keadaan anda pada hari ini. Akan terpahat di pemikiran anda bahawa esok anda akan tetap menjadi seorang manusia yang serupa.

Pemikiran seperti ini akan merugikan diri anda sendiri. Anda harus faham bahawa kehidupan anda tidak perlu bersifat statik. Sekadar berputar di atas paksi yang sama, lantas menghasilkan sesuatu yang serupa. Anda perlu ingat kembali, bahawa anda yang bertanggungjawab untuk menyusun halatuju hidup anda dan bukannya orang lain.

Yang lepas jadikan sempadan agar segala kelemahan akan dapat anda perbaiki pada hari ini untuk membolehkan anda mewujudkan sesuatu yang lebih luar biasa pada hari esoknya. Anda juga haruslah berpegang kepada prinsip, “…hari ini pasti akan menjadi lebih baik daripada semalam”.

Anda harus cari segala kelemahan yang telah membawa kegagalan kepada anda. Anda haruslah mengambil iktibar daripada kesalahan yang telah anda lakukan dan dalam masa yang sama mencontohi mereka yang telah memperolehi kejayaan.

Kalau dahulu anda seorang yang boros, suka berbelanja tanpa sebarang perhitungan, tidak pernah menabung dan banyak berhutang-kredit sana dan kredit-sini hari ini anda ubah sifat yang merugikan ini. Dari kelemahan ini, anda harus bina sesuatu yang baru seperti berbelanja kurang daripada pendapatan.

Tanamkan sifat suka menabung, walaupun sikit. Jangan ikut nafsu berbelanja tanpa tujuan. Sudah pastinya, anda akan menjadi seorang yang luar biasa pada hari esok. Anda jangan lupa…sikit-sikit lama –lama jadi bukit. Pepatah ini masih lagi unggul.

Tukar kepercayaan yang ada pada diri anda. Keadaan masa lalu telahpun berlalu, dan yang pasti apa yang ada di tangan anda sekarang ialah waktu ini yang tidak perlu sama sekali anda kaitkan dengan masa silam.

Pisang tidak akan berbuah dua kali. Kikis kepercayaan yang boleh akan membataskan kekuatan diri anda untuk mencapai kejayaan pada hari ini.

Setiap manusia pernah menerima atau melalui kegagalan dan kejatuhan, bukan hanya anda seorang. Jangan tumpukan kepada berapa kalikah anda telah jatuh atau gagal.

Tumpukan kepada berapa kali pula anda boleh terus bangun dan menebus segala kejatuhan dan kegagalan yang telah berlaku. Tidak ada faedahnya anda menghitung kegagalan kerana bukan itu yang anda kehendaki.

Apa yang baik anda jadikan tauladan dan yang buruk itu pula boleh anda jadikan sempadan. Anda harus ingat bahawa setiap kejatuhan dan kegagalan itu akan memberikan kekuatan kepada anda untuk terus melakukan kebaikan dan mengelakkan diri daripada terus melakukan kesalahan.

Jangan sekali-kali anda kemukakan alasan-alasan untuk menyokong kegagalan yang telah berlaku di dalam hidup anda. “…mungkinkah aku akan menjadi seorang jutawan seperti yang aku cita-citakan? Yang itu aku dah cuba-gagal, yang ini juga aku dah cuba-tapi masih gagal.”

Hati anda akan terus berkata lagi, “…aku rasa, kalau aku dapat menjadi. Biarlah orang lain sahaja yang menjadi jutawan. Mungkin aku bukan daripada jenis manusia yang boleh menjadi jutawan.”

Berhenti segera, jangan berdolak-dalih. Jangan hargai kegagalan dengan memberi pilihan matlamat yang lebih kecil kepada diri anda. Anda bukan barang buangan yang mesti diberi diskaun. Hadapi kenyataan bahawa anda adalah manusia bagus dan berkemampuan. Hanya anda masih belum menggunakan bakat sepenuhnya.

Alasan-alasan remeh yang anda berikan telah menjadi penyebab kenapa anda akan terus menjadi seorang manusia yang gagal-semalam, hari ini dan esok…apa yang memburukkan lagi, alasan yang serupa akan menjadi penyebab kegagalan generasi anda yang akan datang.

Anggapan Awal Mencorakkan Diri Anda
“Susahlah…” demikian kata mereka yang suka membuat anggapan awal. Apa yang pelik, kata-kata itu diucapkan sebelum sesuatu kerja itu dilakukan. Bagaimana mereka tahu susah atau senangnya melakukan sesuatu pekerjaan itu tanpa dilakukan dahulu.

Anggapan awal yang bersifat negatif sebegini kerap menyebabkan banyak perkara yang baik tidak anda laksanakan. Anda hanya memikirkan yang susahnya dahulu sebelum sebarang usaha dapat anda lakukan.

Bagaimana hendak anda lakukan sesuatu usaha itu sedangkan telah terlebih awal lagi anda mengatakan ‘susah’, ‘tak boleh’, ‘leceh’ dan pelbagai tanggapan negatif lagi.

Saya masih teringat lagi satu cerita yang pernah saya baca dan ingin saya kongsikan bersama anda. Pada suatu hari, seorang kanak-kanak berusia empat tahun yang mempunyai masalah pendengaran balik ke rumah lalu memberikan sekeping nota yang telah ditulis oleh guru kanak-kanak itu kepada ibunya.

Surat itu berbunyi “Anak awak Tommy adalah seorang yang bodoh, jangan hantar dia ke sekolah lagi”. Lalu emaknya berkata kepada anaknya, “anak saya Tommy tidak bodoh, saya akan mengajar anak saya sendiri.”

Lalu ibu Tommy telah mendidik sendiri anaknya. Dia yakin, bahawa anaknya tidak sebodoh seperti yang dinyatakan oleh guru sekolah anaknya itu. Setelah masa berlalu,. Tommy pun meningkat dewasa dan akhirnya beliaulah tokoh yang kita kenali sebagai Thomas Edison.

Jangan terlalu cepat berputus asa atau cepat mempunyai tanggapan negatif yang boleh merugikan diri anda. Jika mulut dan hati cepat mengatakan begitu, fikiran anda pula mengakuinya maka fizikal anda sudah pasti tidak mahu memulakan langkah pertama dan langkah-langkah seterusnya. Akhirnya kehidupan anda dicorakkan dengan segala bentuk.

Ada kalanya pula, anda berhenti melakukan sesuatu yang sedang anda usahakan ketika anda berada di pertengahan jalan atau setelah hampir ke penghujung jalan. Segala kesanggupan dan keyakinan yang telah anda bina pada peringkat awal lagi, telah terhapus. Ini adalah satu tindakan yang sangat merugikan.

Manusia yang suka membuat tanggapan awal adalah manusia-manusia lembik, layu, yang suka membuang masa, beranggapan bahawa kejayaan itu mudah dan bukannya sesuatu yang sukar dan perlu ketekunan.

Akhirnya anda akan melihat seseorang yang pernah berusaha keras untuk mencapai kejayaan akan tetapi berakhir dengan menghabiskan masa tanpa memperolehi sesuatu yang bermakna dalam kehidupannya.

Dalam keadaan apa sekalipun, anda haruslah mencuba dahulu sebelum menyatakan bahawa “..ia sukar untuk dilakukan”. Tidak ada sebarang cara untuk memperolehi sesuatu itu melainkan dengan mencuba..mencuba dan terus mencubanya terlebih dahulu.

Ingatkan semula kisah yang berlaku di dalam kehidupan Thomas Edison. Beliau telah gagal hampir 10,000 kali sebelum beliau mencipta pelbagai kejayaan semasa hidupnya.

Ingat, anda yang menguasai diri anda sendiri, bukannya orang lain. Jangan sesekali anda salah-gunakan kuasa yang ada di tangan anda untuk menjuruskan anda ke arah kegagalan. Dan jangan sekali-kali anda membuat tanggapan awal.

Jangan timbulkan sebarang keraguan terhadap sesuatu yang anda rasakan boleh mendatangkan kebaikan kepada diri anda. Ramai yang tahu apa yang baik untuk diri mereka, tetapi mereka tetap tidak mahu melakukannya hanya semata-mata mereka telah dapat membayangkan segala kesusahan dan usaha yang perlu mereka lakukan untuk memperolehi kejayaan.

Pepatah Inggeris pernah mengingatkan manusia: “everyone knows about success, BUT they do not want to talk about success, because beneath success comes a lot of hard work.”

Anda tahu apa yang akan anda lakukan boleh memberikan kebaikan kepada diri anda. Akan tetapi, apabila anda merasakan bahawa ia memerlukan komitmen dan kesanggupan, anda akan terus meninggalkannya kerana tidak mempunyai kesanggupan dan tidak mahu untuk berusaha ke arah mencapai kebaikan tersebut.

Jangan ragu-ragu untuk bertindak jika anda tahu ia akan mendatangkan kebaikan untuk diri anda. Anda harus bertindak segera kerana hanya dengan cara ini sahaja ia akan dapat menghapuskan segala tanggapan awal yang tersemat di dalam pemikiran anda.

Bertangguh Akan Membunuh
Mereka yang tidak mempunyai kesanggupan akan sentiasa memberikan alasan untuk bertangguh dalam sebarang usaha. Sebab yang paling utama anda bertangguh ialah kerana sifat TAKUT. Sifat yang sepatutnya digunakan untuk menghindarkan diri manusia daripada kehancuran, bukannya menghadkan kebolehan manusia untuk mewujudkan kejayaan. Sifat takut akan hanya ke tepi sekiranya anda mempunyai sifat sanggup.

Dalam masa yang sama, sifat tidak mempercayai diri sendiri juga mungkin menjadi penyebab kenapa anda suka bertangguh. Anda sendiri akan mendengar satu bisikan di dalam diri anda, “…apakah aku boleh melakukannya?”

Alasan-alasan seperti “…aku tidak sepandai orang lain”,  “…aku tidak secekap orang lain”,  “…aku tidak setangkas orang lain”, akan sentiasa bermain-main di dalam pemikiran anda.

Dalam apa keadaan sekalipun, anda harus sering bertanyakan kepada diri anda, sekiranya anda tidak mempercayai diri anda sendiri untuk melakukan kejayaan, siapa lagi yang boleh mempercayai kemampuan anda untuk melakukan perubahan di dalam kehidupan diri anda sendiri?

Anda mahu cepat kaya, cepat berjaya, cepat itu dan cepat ini. Akan tetapi, yang cepat tidak akan menjadi cepat jika anda gagal untuk cepat melakukan tindakan yang kelak akan mewujudkan kejayaan itu.

Lagi lama anda bertangguh maka lagi lambat pula kejayaan akan datang menghampiri anda.  Jika anda meneliti dengan sedalam-dalamnya, sudah berapa banyak peluang yang telah anda terlepas kerana adanya “tembok penghalang” yang menyebabkan anda bertangguh untuk melakukan kerja anda.

Tembok penghalang itu selalunya datang daripada dalam diri anda sendiri. Tangan anda sendiri yang mengatur batu bata yang membentuk tembok di hadapan diri anda.

Sekali bertangguh akan menyebabkan anda akan terus memiliki sifat bertangguh dan ia adalah satu sifat yang sangat menyeronokkan. Hari ini…esok….lusa…tulat dan seterusnya sehinggalah sampai pada ketikanya anda akan merasakan diri anda berada di dalam kerugian. Akan tetapi, pada ketika itu segalanya mungkin sudah terlambat.

Walaupun pepatah Inggeris ada mengatakan, “Better Late Than Never..”, bermaksud sekurang-kurangnya lakukan atau berusaha untuk melakukan sesuatu daripada tidak melakukannya atau mencubanya langsung.

Ini bukan bermakna anda mesti mengekalkan sifat suka bertangguh anda itu. Sifat ini langsung tidak akan mendatangkan sebarang manfaat kecuali kerugian untuk diri anda sendiri. Kerugian yang telah anda buktikan berkali-kali sebelum ini.

Jangan sekali-kali anda mengalah sebelum anda mencuba. Anda perlu sematkan di fikiran anda bahawa anda tidak menjadi semakin muda. Apabila setiap hari berlalu, bermakna hidup anda menjangkau ke usia tua dan semakin singkat pula masa yang ada pada anda untuk melakukan sesuatu.

Jika anda terus menyimpan sifat suka bertangguh, sudah pasti anda sendiri akan dapat meneka apa yang akan terjadi pada penghujung kehidupan diri anda. Jika anda terus bertangguh anda akan hilang ditelan zaman. Mungkin kelak ada seseorang menulis pada batu nisan anda yang berbunyi

“Di sinilah terkuburnya seorang manusia yang tidak sempat melakukan apa-apa”

Masa tidak akan merasa belas kasihan langsung terhadap anda yang mempunyai sikap suka bertangguh. Masa juga tidak akan memberikan sedikitpun kemaafan kepada diri anda yang sudah bertangguh untuk melaksanakan sesuatu kejayaan. Semalam tetap telah pergi, besok masih di tangan Tuhan. Tiada sesuatu yang boleh dilakukan kecuali pada hari ini. Bertindaklah sekarang!

Sifat Malas Membawa Kegagalan
Dalam dunia yang serba maju ini, masih ramai lagi yang berundur ke belakang. Sentiasa ketinggalan tanpa meraih kejayaan. Mereka yang seperti ini adalah orang-orang yang malas. Orang yang maju setapak tetapi akan mundur pun untuk beberapa tapak.

Orang ini malas berfikir, malas bertindak, malas melakukan perkara-perkara yang berfaedah dan malas untuk mencapai kejayaan. Malas adalah salah satu daripada faktor yang menjadi penghapus segala kejayaan yang sepatutnya dicapai. Orang itu mungkin anda.

Dengan hanya merasa malas di hati, fizikal anda akan turut menjadi malas dan sudah pasti fikiran anda akan turut juga menjadi malas. Dengan sifat malas itu, segala apa yang anda impikan akan terus menjadi impian. Sebaliknya, jika anda tukar sikap anda daripada malas menjadi rajin, segala apa yang anda impikan itu akan menjadi kenyataan.

Semua orang termasuk diri anda berhak untuk berjaya dan mencipta kejayaan, tetapi hak itu selalu anda sia-siakan dengan sifat malas yang ada di dalam diri anda. Dengan malas, anda akan hanya mencapai kegagalan demi kegagalan. Orang yang malas adalah orang yang sengaja mencari kegagalan.

Jangan sekali-kali anda melayan rasa malas. Malas yang kecil akan menjadi besar jika ia dibelai dan dilayan. Ini adalah kerana, malas adalah sejenis penyakit yang berkuasa untuk menghapuskan segala impian yang telah dirancang untuk diri dan keluarga anda.

Hapuskan sifat malas dan tanamkan sikap untuk terus bekerja dan berusaha sehingga tercapai segala impian yang telah anda rancang untuk diri dan keluarga anda. Jangan sekali-kali terjerumus ke lurah malas yang akan mengecewakan kehidupan anda seterusnya.

Menjadi seorang ‘gagal sejati’ akan hanya berlaku kepada orang yang malas kerana sifat malas ini akan sentiasa mengheret anda ke arah kegagalan.

Sifat malas juga akan mengikat anda untuk memiliki pemikiran yang menjurus kepada kegagalan walaupun anda mempunyai segala potensi untuk berjaya.

Jangan dilayan perasaan malas yang sudah mungkin terbit di dalam hati dan jiwa anda. Tanamkan suatu kekuatan yang maksima di dalam diri anda dan bebaskan diri anda daripada cengkaman sifat malas yang ada.

Isikan hati dan jiwa anda dengan keazaman yang kuat dan kesanggupan yang jitu untuk memastikan bahawa setiap kejayaan itu akan memihak kepada anda.

Hindari Suasana Kecewa
Suasana kecewa dicipta oleh orang-orang yang kecewa. Orang kecewa akan berkumpul dan akan mewujudkan satu suasana kecewa. Mereka akan bercerita mengenai segala kekecewaan yang telah mereka alami. Jika anda berada di dalam lingkungan orang-orang yang seperti ini anda juga akan menjadi salah seorang daripada orang yang kecewa.

Orang yang kecewa akan melihat segala peluang sebagai sesuatu yang tidak bermakna. Tiada rangsangan di dalam diri mereka untuk meneruskan usaha untuk mencapai kejayaan. “Kejayaan adalah cerita dongeng yan membahayakan. Sedap untuk didengar tetapi tak mungkin boleh diharapkan,” kata mereka.

Anda sudah pasti pernah merasai atau menghadapi kegagalan. Malah ramai daripada mereka yang telah mencipta kejayaan demi kejayaan juga pernah menghadapi kegagalan. Namun begitu, kegagalan bukanlah sesuatu yang harus membuatkan anda merasa malu lebih-lebih lagi kecewa.

Ramai yang sudah meraih kejayaan pernah berkali-kali menghadapi kegagalan sebelum meletakkan kejayaan itu di dalam genggaman mereka. Jangan jadikan kegagalan itu untuk anda terus merasa kecewa dan tidak mahu lagi berusaha untuk mencapai apa yang anda impikan. Pepatah ada mengatakan, “…sekali gagal bukan bermakna jalan sudah runtuh”.

Anda perlu menanamkan sifat sabar dan terus mencari jalan dan berusaha untuk menebus segala kegagalan yang telah anda lalui. Anda harus jadikan setiap kegagalan itu sebagai cabaran yang harus anda rempuh sehingga anda berjaya.

Orang yang kecewa ialah orang yang banyak mengeluh daripada berusaha. Menceritakan kegagalan mereka daripada berusaha untuk menebus kegagalan. Cerita-cerita kekecewaan akan terus mewujudkan kekecewaan yang baru pula.

Oleh itu, anda harus mengasingkan diri anda daripada suasana kekecewaan. Orang yang kecewa ialah orang yang tidak mahu melihat kejayaan dan tidak percaya kejayaan itu boleh dikecapi. Anda bukan orang kecewa, anda mahu berjaya. “Anda yakin orang yang hidup pasti akan menghadapi mati tetapi orang yang kecewa sudah mati berkali-kali.”

Anda hendaklah membuka luas daya pemikiran anda. Sentiasa mencari jalan dan usaha yang terbaik agar anda mempunyai peluang yang terbaik untuk mencipta kejayaan.

Jika anda mempunyai fikiran yang terbuka, sudut pemikiran anda akan menjadi luas, prinsip diri anda, hokum-hukum penting untuk mencipta kejayaan, kepercayaan akan terjadi dan bergerak dengan harmoni untuk mencipta kejayaan dengan mudah sekali.

Fikiran yang terbuka luas adalah umpama jendela yan terbuka luas, yang membenarkan udara segar masuk dengan bebas dan memberikan anda peluang hebat untuk menjadi seorang yang berjaya.

Di dalam buku Think and Grow Rich, tulisan Napoleon Hill, ada menggariskan beberapa sebab lain yang turut menjadi punca kegagalan yang berlaku pada diri anda:

* Latar belakang keturunan yang kurang menguntungkan.
* Tidak mempunyai tujuan hidup yang jelas.
* Tidak memiliki cita-cita untuk meningkatkan taraf hidup sendiri daripada
ukuran taraf hidup yang sederhana. Sekadar cukup makan.
* Kurangnya disiplin terhadap diri sendiri.
* Pengaruh persekitaran hidup yang kurang serasi sewaktu masa kanak-
kanak.
* Bertangguh dengan alasan menanti saat yang baik.
* Kurang memiliki daya ketahanan dan ketabahan.
* Keperibadian yang negatif.
* Hasrat untuk memiliki kekayaan dengan jalan yang mudah.
* Tidak tegas dalam membuat keputusan.
* Mempunyai rasa takut yang mencengkam diri.
* Terlalu bersikap berhati-hati.
* Memilih rakan yang salah dalam usaha berniaga atau unsur kerjasama.
* Berkepercayaan tahyul dan was-was.
* Lebih suka meneka daripada berfikir.
* Kesilapan memilih jawatan atau kekosongan kerja.
* Kurangnya pemusatan fikiran terhadap sesuatu usaha.
* Kebiasaan mengeluarkan wang untuk keperluan dengan sewenang-
wenangnya.
* Tidak memiliki semangat juang.
* Memiliki sifat yang tidak mahu bertoleransi.
* Tidak sanggup menjalin kerjasama yang baik dengan manusia lain.
* Memiliki kekuasaan tanpa melalui usaha sendiri.
* Memiliki sikap tidak jujur sama ada disengaja atau tidak disengajakan.

Sumber: Majalah Sukses – 10 Sept. 2009

Blog IMS telah diceroboh!

Salam..Sudah begitu lama saya tidak mencatat sesutu diblog ini. Namun saya percaya ramai tetamu yang masih bertandang di Blog Alam Maya ini ketana statistik menunjukkan hampir 50 orang singgah berehat sebentar di Blog ini untuk mencari maklumat atau membaca cayayan saya. Saya ucapkan ribuan terima kasih atas sokongan semua pengunjung.

Namun semangat saya hampir luntur bila Blog IMS telah diceroboh atau di hack. Blog ini khas untuk Pelajar Fakulti Pengurusan Maklumat dan tidak mempunyai sebab untuk di rosakkan kecuali insan ini sememangnya mempunyai niat yang jahat. Hati kecil saya yakin ini adalah perbuatan pelajar IMS sendiri. Ini kerana kecuaian kami yang membenarkan ramai mempuyai password kami.

Untuk insan yang berhati dajjal ini saya ingin mengingatkan bahawa anda boleh memadam segalanya tapi anda tidak boleh memadam semangar kami. Anda adalah orang yang paling bodoh di dunia ini atas perpuatan khianat itu. Ingatlah Allah swt pasti akan membalas perbuatan anda itu.

Kepada pelajar IMS saya akan membina Blog IMS yang baru, Doa dan sokongan semua pelajar IMS akan memberikan semangat kepada kami sebagai Blogger. Tunggu kemunculan Blog IMS yang baru

Selamat tinggal Blog ims @ http://imsjohor.blogspot.com

%d bloggers like this: