Monthly Archives: August 2008

Mutiara Kata…

Semoga Anakku (Batrisyia) menjadi anak yg Soleha..

Dalam hidup terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa yang tidak kita inginkan.
Dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan, barulah kita tahu bahwa apa yang kita inginkan terkadang tidak membuat hidup kita lebih bahagia

Sesuatu yang BAIK belum tentu BENAR
Sesuatu yang BENAR belum tentu BAIK
Sesuatu yang BAGUS belum tentu BERHARGA
Sesuatu yang BERHARGA belum tentu BAGUS

Ambillah waktu untuk BERFIKIR, ini adalah sumber KEKUATAN
Ambillah waktu untuk BERMAIN, itu adalah rahasia MASA MUDA yang abadi
Ambillah waktu untuk BERDO’A, itu adalah sumber KETENANGAN
Ambillah waktu untuk BELAJAR, itu adalah sumber KEBIJAKSANAAN
Ambillah waktu untuk MENCINTAI dan DICINTAI, itu adalah HAK ISTIMEWA dari Tuhan
Ambillah waktu untuk BERSAHABAT, itu adalah JALAN KEBAHAGIAN
Ambillah waktu untuk TERTAWA, itu adalah musik yang MENGETARKAN JIWA
Ambillah waktu untuk MEMBERI, itu membuat hidup terasa BERERTI
Ambillah waktu untuk BEKERJA, itu adalah NILAI KEBERHASILAN
Ambillah waktu untuk BERAMAL, itu adalah kunci menuju SURGA

Dikutip dari pelbagai sumber

Advertisements

Bina Keyakinan Diri

Sifat tabah itu boleh dipupuk? (Untuk mereka yang sedang gagal)

Dipetik dari laman web… http://www.noorizamshah.com

April 11, 2007

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bertemu lagi.

Bercakap tentang ketabahan itu memanglah semuanya baik dan bagus. Tetapi bagaimanakah seseorang itu boleh memupuk sifat ketabahan? Bagaimanakah pula ada orang yang tabah menghadapi segala kemungkinan, manakala yang lain pula mudah benar mengaku kalah apabila mengalami masalah.

Apabila kita jatuh tersungku dan tiada seorang pun daripada kawan-kawan kita yang boleh ditemui, apabila kita tiada tempat mengadu, siapakah yang boleh membantu kita?

Saya tidak mahu menulis panjang mengenai aspek kerohanian, tetapi saya ingin menyentuh tentang bahagian diri kita yang boleh membantu kita apabila kita gagal – iaitu MINDA kita.

Ya! Minda kitalah satu-satunya benda yang mampu mengheret kita keluar daripada lembah kekecewaan (cewah ayat… :)). Bukan sahabat kita, bukan ibu bapa kita dan bukan juga pasangan kita. Mereka semua hanya boleh memberi galakan tetapi hanya minda kita sahaja yang mampu membantu kita di waktu sedemikian.

Melainkan minda kita “melihat” keputusan berjaya di penghujung jalan, kita tidak akan kehilangan semangat untuk terus bertahan. Kebanyakan orang apabila gagal putus harapan, bukan sahaja dari segi kebendaan tetapi juga dari segi jiwa mereka. Di sinilah terletak bahayanya.

“Berpeganglah pada impian anda (matlamat anda), Kerana kalau matlamat lenyap, anda umpama burung cedera yang tiada bersayap”.

Anda seharusnya membebaskan diri anda daripada hasil dan keadaan anda kini dan menetapkan minda anda pada sasaran yang anda inginkan. Bayangkan orang yang anda ini menjadi (seperti Tan Sri Mokthar Al-Bukhary). Rasakan bagaimana. Rasakan perasaan serba kaya dan serba mewah.

Lakukan ini selalu biar apa pun yang berlaku di dunia nyata dan anda akan menyaksikan dunia nyata anda beransur-ansur berubah mengikut kemahuan fikiran dalam anda. Ya! anda kini dapat mengawal diri dan keadaan dalam hidup anda. Demikianlah caranya seseorang yang gagal mula berubah menjadi seorang yang berjaya!

Kualiti Pelajar UiTM @ ITM Dulu dan Kini – Pandangan Alma Mater

Tertarik petikan rencana daripada Utusan Malaysia 20/08/2008 tentang kualiti pelajar UiTM kini berbanding lepasan sekitar tahun 70 – 90an. Ianya perlu diambil berat terutama golongan pelajar dan pensyarah..

UiTM perlu terus tingkat kualiti

AHAD baru lepas saya cukup teruja. Saya kembali ke kampus di UiTM (dulu ITM), Shah Alam dan ke alma mater atau sekolah lama saya, Kajian Sebaran Am atau lebih popular dikenali oleh pelajar lama sebagai Mass Comm.

Dulu sekolah itu berada di tingkat 13, di atas bangunan menara yang menjadi ikon kepada institusi pengajian tersebut. Di situlah ia terletak sejak sekolah itu ditubuhkan dengan kerjasama University of Ohio pada tahun 1972. Kini ia mempunyai bangunan baru, di atas tanah sendiri. Setelah zaman berubah, nama sekolah itu juga telah berubah. Kini ia dikenali sebagai Fakulti Pengajian Media dan Komunikasi.

Dalam tempoh notis tidak sampai 48 jam hujung minggu lalu, pihak fakulti diterajui dekan, Adnan Hashim menganjurkan Sesi Teh Tarik Alumni Mass Comm dan berjaya mengumpulkan kira-kira 40 bekas pelajar yang ada di antaranya ialah lulusan tahun 70-an. Tidak pasti mengapa ia diadakan tergesa-gesa, mungkin juga kerana isu politik Menteri Besar Selangor tempoh hari. Namun pertemuan home coming, yang turut diadakan serentak di fakulti-fakulti lain, cukup bermakna buat kami. Kita tolak ke tepi dulu soal politik, tapi nostalgia bertemu dengan rakan-rakan lama – terutamanya yang seangkatan dan senior cukup teruja dan nostalgik.

Kami berkumpul dan bersembang kisah-kisah lama. Ramai rakan sekuliah, telah berjaya menjawat jawatan besar di sektor-sektor korporat – dan ada yang menjadi usahawan berjaya dengan membuka agensi-agensi pengiklanan, perhubungan awam serta pembikinan filem. Rata-rata mereka memilih untuk berdikari. Mereka ini cukup profesional.

Seorang rakan sekuliah dan teman sebilik saya tahun 1985-1988, Saiful Kamar misalnya mempunyai agensi pengiklanan People and Bell yang berkembang pesat. Menamakan sebahagian, senior saya Zabidi Sanip memiliki sebuah syarikat komunikasi terkenal Concept Communications dan pengeluar filem, KiraWang. Lebih senior dari itu, Azizul Kallahan memiliki firma pengiklanan terkemuka Spencer Azizul Advertising, Shukri Rafie pula ialah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) kepada syarikat pengiklanan berstatus multinasional, Publicist, DNA Communications dimiliki oleh senior Mussadikh Meah.

Semua mereka berjaya. Ia adalah hasil yang dikeluarkan oleh UiTM. Wartawan hebat juga banyak yang dihasilkan oleh sekolah itu. Antaranya Berita Harian diterajui Datuk Manja Ismail, Timbalan Ketua Pengarang Bernama, Zulkifli Salleh serta bekas Setiausaha Akhbar kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, Datuk Zakaria Wahab (kini koresponden Bernama di Singapura).

Juga rakan-rakan wartawan yang terkenal – yang kemudiannya keluar – menjadi bloggers, Rocky’s Bru (Akhiruddin Attan) dan anak kepada Tan Sri Samad Ismail, Nuraina, yang blognya mencecah sejuta pelawat beberapa hari lalu. Tidak lupa juga NGO seperti Zarinah Anwar (Sisters in Islam), bekas dekan Mass Comm yang juga alumni sulung, Datuk Hamdan Adnan (bekas pesuruhjaya Suhakam dan kini Pengerusi Institut Perhubungan Awam Malaysia), juga bekas dekan Hamidah Karim yang memiliki firma perhubungan awam terkemuka, Prestige Communications.

Itu hanyalah sekadar sebutan, banyak lagi senior dan junior yang terlibat dalam bidang perniagaan kecil dan besar serta menjawat jawatan penting di jabatan-jabatan kerajaan. Dua orang kolonel penuh yang berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) juga dihasilkan oleh sekolah komunikasi itu. Kolonel Fadzlette Merican, segelintir wanita yang memegang pangkat itu, kini ialah Pengarah Perhubungan Awam di Kementerian Pertahanan. Lebih kejutan apabila Kolonel Ahmad Afandi Mohamad, yang hadir pada majlis alumni itu, memperkenalkan dirinya sebagai komando pertama yang dilahirkan oleh Mass Comm! Beliau kini ialah Pengarah Bahagian Latihan, Jabatan Pertahanan Awam di Kementerian Dalam Negeri, juga seorang pakar menyelam skuba.

Apa yang kita lihat itu hanyalah melibatkan satu fakulti daripada banyak lagi fakulti yang diwujudkan oleh UiTM. Fakulti kejuruteraan, perniagaan, perakaunan, undang-undang masing-masing melahirkan tokoh-tokoh korporat terkemuka negara dan juga menteri Kabinet serta ahli-ahli politik.

Sekadar disebut di sini lagi, tokoh seperti Menteri Kerja Raya, Datuk Ir. Mohd. Zin Mohamed ialah lulusan kejuruteraan; Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Osman Said; Datuk Ibrahim Ali (Ahli Parlimen Bebas); Datuk Ahmad Pardas Senin (Pengarah Urusan dan CEO UEM World); Tan Sri Salleh Sulong (bekas Pengerusi DRB-Hicom); Datuk Salleh Majid (bekas Pengerusi BSKL); Tan Sri Ahmad Kama Piah (CEO PNB) serta Pengarah Urusan Gerbang Perdana yang juga kontraktor yang ‘cuba’ membina jambatan bengkok menggantikan Tambak Johor, Datuk Yahya A. Jalil. Walaupun mereka kemudian melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi, tapi fundamental mereka cukup baik.

Melihatkan kepada kecemerlangan ini, kita berharap UiTM akan terus melahirkan tokoh-tokoh seperti senior itu bagi membantu membina negara.

Namun, UiTM tidak seharusnya berpuas hati. Mungkin apa yang ditegur oleh orang luar mempunyai sedikit sebanyak kebenaran. Walaupun hak dan status institusi itu jelas tidak boleh dikompromi, namun kualitinya harus perlu terus ditingkatkan. Kualiti dulu dan sekarang banyak dipersoalkan. Kami sebagai senior juga banyak yang bercakap mengenai kualiti sekarang.

Diharapkan peneraju UiTM dapat menerima kritikan dengan membina. Kuatkan lagi organisasi alumninya kerana pelajar lama inilah yang akan memberi sokongan bagi memastikan alma mater mereka ini tidak tercicir. Kami akan terus memerhati

Mencapai kejayaan Emas

Haahaa…Cuti mid sem ni banyak masa sikit nak update bahan dlm blog utk tatapan pelajar & pengunjung setia..Ini tips dari Irfan ..

TIP IK: MENCAPAI KEJAYAAN EMAS
==============================

Bagi yang minat olympic, pastinya terpaku didepan TV
je sejak beberapa hari lepas. Saya sendiri dulu-dulu ikut juga
Olympic, tapi, waktu ni sibuk sikit, so, tak sempat nak ikuti…

Walaubagaimanapun, kalau tak ikut Olympic, satu nama yang pasti
kita dengar Olympic Beijing kali ini adalah Michael Phelps-
pemenang emas bagi acara renang dan kini beliau telah memenangi
lebih 10 pingat emas secara terkumpul daripada Olympic. Satu record
baru yang dahulunya di pegang oleh atlit seperti Carl Lewis dengan
9 pingat emas.

Olympic Beijing ini sahaja Phelps sudah mengumpul 8 pingat emas.

Apakah rahsianya?

I have so many races, so much to do in every race, I have to keep
100 per cent focused. No matter how good, you have to force it out
of your head,”
-Michael Phelps

Maksudnya adalah:

-100% fokus
-Jangan fikir diri kita sudah bagus (penting ni)
-Bersaing dengan diri sendiri, dan bukan oran lain!

Walaupun kita tak masuk Olympic, tapi, strategi Phelps adalah
sesuatu yang kita juga perlu ada!

“When someone says you can’t do something, it shows that anything
is possible. When you put your mind to a certain thing, it can
happen. The biggest thing is nothing is impossible. All it takes is
an imagination.”

-Michael Phelps

Sesuatu yang amat memberi inspirasi!

Info Makanan

 

Soya kaya dengan kalsium & Mineral yg membantu memecah lemak


Kacang soya merupakan makanan popular yg diproses untk mendapatkan Kacang
soya mengandungi 48% protein, lesitin, vitamin & zat galian.Ia juga dpt
menghidarkan penyakit jantung & kencing manis. Kaya kalsium & Mineral yg
membantu memecah lemak. Ia membantu menyusutkan kadar Lemak jahat (LDL) dan
meningkatkan kadar lemak baik (HDL).

1. SOYA

2. KUACI
Kuaci mempunyai kandunan zat besi. Pola pemakanan yg rendah dgn zat besi
boleh menaikkan kadar kolestrol LDL sekali gus menghadkan kolestrol HDL.
Mulakan pengambilan kuaci jenis tawar seperti dari jenis labu atau bunga
matahari untuk menambah zat besi serta mengurangkan kolestrol.

3. BUAH KERING
Antar pelbagai jenis buah kering, limau kering adalah yg paling banyak
mengandungi flavanoid. Pengambilannya mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL
sehingga dapat mengurangkan risiko sserangan jantung. Flavanoid juga boleh
diperolehi dalam the, brokoli, tomato, bawang serta delima.

4. EPAL
Memakan sebiji epal @ meminum jusnya setiap hari cukup untuk membekalkan
khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan. Kanak-kanak yg
memakan makanan segera dan kemudian memakan epal @ minum jusnya, sebenarnya
menyimbangkan kandungan zat dan mencegah berlaku kemak dlm badan.

5. IKAN TUNA
termasuk sumber asid lemak omega-3 yg popular, selain salmon dan makarel.
Omega-3 secara khusus melindungi tubuh daripada peningkatan kadar kolestrol
LDL.

6. KACANG TANAH
Kacang tanah yg dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya dengan vitamin
E. Ia boleh menghalang radikal bebas agar tidak merosakkan kolesterol LDL
dan dapat menghindari tubuh daripada serangan jantung.

7. MANGGA
Vitamin C banyak terdapat dalam mangga. Sumber lain : belimbing, kedodong,
betik, rambutan, strawberi dan kiwi. Vitamin C berupaya mencegah kolestrol
LDL dlm tubuh.

8. KISMIS
Mengandungi sebatian yg mampu menurunkan kolestrol. Sesiap yg mengamalkan
diet dgn 400 kalori kismis setiap hari boleh menurunkan kadar kolestrol dlm
darah sebanyak 8%.

9. OAT
Lebih daripada kajian saintifik yg dijalankan telah menunjukkan bahawa
pengambilan oat setiap pagi boleh menurunkan kolestrol dalam darah. Serat
mudah larut dalam oat boleh mengurankan risiko penyakit jantung sekiranya
dijadikan sebahagian diet rendah lemak & kolestrol anda.

10. JAMBU BATU
Ia mampu menurunkan paras kolestrol dalam badan sebanyak 18.8%. Disyorkan
mengambilnya setiap hari dalam jumlah mencukupi bagi memastikan khasiatnya
bertindak balas kepada tubuh. Jumlah yg disyorkan ialah 400gm sehari, iaitu
sebiji setengah selama empat minggu. Bagi mereka yang ingin menurunkan
berat badan tanpa melupakan diet seimbang, jambu batu adalah pilihan yg
sesuai

Hikmah Angka Dalam Islam

ANGKA 1:
Istiqamah itu satu jalan .awalnya
kemulian,pertngahanya keselamatan, dan akhirnya
adalah syurga yang menanti.

ANGKA 2:
Dua titisan yang sangat bernilai di hari
akhirat .dapat memadamkan kepanasan api di
padang mahsyar :
1)Air mata orang yang menangis {bertaubat
kepada Allah}terutama d malam hari.
2)Darah para syuhada d medan jihad fisabilillah.

ANGKA 3:
Tiga perkara yang menjadi kesukaan dan
kebahagian hidup rasulullah SAW:
1)Bau-bauan yang harum{wangi}
2)Isteri yang solehah
3)Cahaya mataku d dalam sembahyang.

ANGKA 4:
Berkata Syaidina Ali karamullahu
wajhah:Barangsiapa yang d berikan kepadanya
empat perkara sesungguhnya dia telah d beri
kebaikan dunia dan akhirat:
1)Sifat warak yang memeliharanya daripada apa
yang d haramkan oleh Allah.
2)Dia hidup bersama masyarakat dengan akhlak
yang penyantun.
3)Malu yang meneghnya dari kejahilan org2 jahil.
4)Juga isteri solehah yang membantunya dalam
urusan dunia dan akhirat.

ANGKA 5:
Berkata seorang soleh:Ubat bagi hati itu ada pada
lima perkara:
1)Membaca al-quran dengan tadabbur{ulang2}
2)Kosong perut.
3)Melakukan qiamullail.
4)Memohon ampun d waktu sahur.
5)Mendampingi orang2 soleh {ulamak}

ANGKA 6:
Enam cara2 menghindarkan dari iblis:
1)Bertaqwa kepada allah d mana sahaja.
2)Selalu meminta pertolongan daripada Allah.
3)Selalu berzikir dan berwirid.
4)Memperbaharui taubat.
5)Memperbnyakkan istighfar
6)Selalu meningkatkan dan memperkemaskan
ibadah d samping asasnya ilmu yang bermanafaat.

ANGKA 7:
Tujuh anak-anak rasulullah SAW:
1)Qasim
2)Abdullah
3)Ibrahim
4)Zainab
5)Ruqaiyah
6)Fatimah
7)Umi kalsum


ANGKA 8:
Senjata2 perempuan yang boleh mendatangkan
fitnah besar kepada islam dan umatnya:
1)Air mata
2)Merajuk dan suka bermanja -manja
3)Berhias diri dan bergaya
4)Berpura -pura sakit
5)Senyuman
6)Penipuan
7)kata-kata yang manis
Mempertakuti bahawa ia akan lari.


ANGKA 9:
Bila taqwa tidak ada,maka para ulama akan d
kuasai oleh sembilan nafsu-nafsu berikiut:
1)Sombong atau ego
2)Ujub dan riak
3)Hasad dengki
4)susah untuk menerima kbnaran dari orang lain
5)Ingin berlawan terutama sesama ulama
6)Gunakan ilmu sebagai alat untuk kepentingan
dunia,pangkat, dan wang ringgit
7)Pemarah
Ingin d hormati {gila puji}
9)Kalau mampu akan hidup bermewah- mewah.


ANGKA 10:
Ada sepuluh macam orang yang mayatnya tidak
busuk dan tidak reput d dalam kubur dan mereka
akan bangun ke padang mahsyar dgan tubuh yang
asal dari kubur:
1)Para nabi dan rasul
2)Para ahli jihad{mujahid}
3)Para ahli ulama
4)Para syuhada
5)Huffazul quran
6)Imam atau pemimpin yang adil
7)Muazzin
Wanita yang mati kerana kelahiran{beranak}
9)Orang yang mati d bunuh atau dianiaya
10)Orang yang mati pada siang atau d malam
jumaat….

WASSALAM…..

UiTM MILIK PENUH BUMIPUTERA

Tertarik utk berkongsi kata-kata saudara Ruhanie Ahmad di Blog beliau
Saya amat setuju kata-kata beliau agar pelopor UiTM juga turut bangkit mempertahankan UiTM dari dulu, kini dan selamanya..
UiTM MILIK PENUH BUMIPUTERA

UiTM – dulu ITM, Maktab MARA atau Maktab RIDA – adalah Institut Pengajian Tinggi (IPT) Bumiputera. Kewujudannya adalah berasas dan berlandaskan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Status ini tidak perlu dipertikaikan. Ia juga tidak wajar dirobah. Janganlah kerana politik maka status ini mahu digolok-dagaikan oleh sesiapa.

Selaku Setiausaha Agung Kesatuan Pelajar ITM (KPITM) 1970-1971, saya menyeru ratusan ribu graduan ITM dan kini UiTM, supaya bangkit, bersuara dan bertindak menentang sesiapa sahaja yang cuba mengganggu-gugat status quo IPT ini mutakhir ini.

Saya harap rakan-rakan kepimpinan pelajar ITM di tahun-tahun 1970-an, termasuklah Mansor Abdul Rahman, Samaruddin Rejab, Kamaruddin Sulaiman, Salleh Majid, Ibrahim Abu Shah, Zulkifli Abidin, Alias Ismail, Rozilah Razak, Abdul Jalil Din, Hamat Kama Piah, Salleh Sulong, Ibrahim Ali dan lain-lainnya bangkit, bersuara dan bertindak untuk mempertahankan UiTM yang kini mahu dibuka kepada pelajar bukan Bumiputera.

Matab RIDA, Maktab MARA, ITM dan akhirnya UiTM, mempunyai sejarah yang panjang sejak penubuhannya pada 1956. Mutakhir ini UiTM mempunyai 1 kampus induk, 3 kampus satelit, 12 kampus cawangan, 8 kampus bandaraya dan 19 kolej bersekutu. Jumlah pelajarnya kini kira-kira 100,000 orang.

Universiti ini menerokai bidang-bidang baru sejak berpuluh tahun yang lalu. Contohnya, sebelum masyarakat Malaysia mengenali komputer secara meluas, UiTM sudah memulakan kurus sains komputer sejak pertengahan 1960-an. Ia juga menyediakan pelbagai kursus lain yang mencakupi hampir semua bidang kehidupan, perniagaan, perdagangan dan perindustrian.

Oleh itu, mari kita pertahankan UiTM. Kita tentang habis-habisan sesiapa sahaja yang cuba merobah status quo di atas. Bujur lalu, melintang patah, seluruh lepasan UiTM mesti pertahankan IPT ini daripada diperkotak-katikkan oleh sesiapa.

Dalam konteks ini, kita ucapkan syabas kepada lebih 3,000 pelajar UiTM yang hari ini berhimpun di hadapan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor di Shah Alam untuk menunjukkan sikap tidak kompromi mereka kepada sesiapa sahaja yang mahu menukar status quo UiTM.

Kita juga ucapkan jutaan terima kasih kepada Naib Canselor UiTM, Datuk Seri Ibrahim Shah yang juga bertegas menentang apa jua percubaan untuk mengganggu-gugat universiti tersebut kebelakangan ini.

Kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, wajar kita beri amaran awal, jika apa yang telah beliau suarakan mengenai UiTM baru-baru ini terus disuarakan, bersedialah hadapi kunsekuensinya. Insaflah bahawa lulusan ITM dan UiTM yang ratusan ribu jumlahnya adalah satu force yang tidak boleh diperlekehkan oleh sesiapa, waima oleh seorang Menteri Besar! – Ruhanie Ahmad

8 G Pada lelaki yang dibenci wanita

1. Garang

( garang tak bertempat, suka mencarut, suka cari gaduh, cakap kasar, suka marah2 tak bertempat, silap sikit tak boleh… macam lah dia betul semua, dan sebagainya).
Lelaki perlu menginsafi diri bahawa wanita bukan alat untuk melepaskan kemarahan atau perasaan geram, sebaliknya dihargai dan dilayan dengan lemah-lembut. 

 

2. Ganas

(kaki pukul,dengan perempuan pun nak tunjuk kuat sebab tahu perempuan bukan lawannya) Lelaki bersikap ganas memang perkara utama yang dijauhi wanita sebab tak mahu mata biru atau badan lebam-lebam bila dah kahwin. Tidak kasihankah lelaki pada wanita yang lemah? Wanita bukan lawan lelaki sebaliknya lelakilah yang patut melindungi wanita. 

 

3. Gementar

(takut sangat, tak yakin diri sendiri, tak percaya kebolehan diri, bergantung pada orang lain,dan sebagainya) Contohnya,depan perempuan, lidah kelu sampai ayat yang dilafazkan pun tak jelas isi butir. Lelaki perlu mengatasi rasa gementar. 

 

4. Gabrah

(tak pandai buat keputusan sendiri, ikut pendapat perempuan saja) Perempuan tak suka lelaki yang tiada keyakinan diri atau cepat panik menghadapi sesuatu perkara. 

 

5. Gentleman tiada

(langsung tak gentle, pentingkan diri sendiri, ambik kesempatan, dan sebagainya) Kalau masa bercinta tak gentleman,inikan pula kalau dah kahwin nanti. Lelaki perlulah menghormati wanita selayaknya. Sudah pasti wanita itu juga akan menghormati lelaki dengan perasaan hormat lagi. 

 

6. Gerumal  

 

(bahasa kedah -bohong atau tipu. Suka tipu perempuan untuk kepentingan diri sendiri. Sekali dua boleh maaf, tapi ni berkali2.) Lelaki tidak boleh menggunakan alasan bohong sunat untuk melepaskan diri sebaliknya belajarlah untuk menjadi jujur dan bercakap benar dengan wanita.Bukankah berani kerana benar, takut kerana salah? Jika asyik membohongi wanita, sudah pasti kepercayaannnya kepada anda akan musnah. 

 

7. Ganggo

(keterlaluan- lembut sangat,pemalu sangat,pendiam sangat, macho sangat, dll). Perempuan pun naik lemas jika lelaki bersikap keterlaluan dalam sesuatu hal.Cubalah bersikap sederhana dan mengimbangi karektor diri anda dengan baik. 

 

8. Gatal  

 

(miang keladi dengan perempuan lain selain dengan isteri). Tak boleh tengok perempuan dahi licin atau anak dara, mulalah pasang niat nak mengorat. Anda perlu ingat, kadangkala perempuan berpura2 melayan anda kerana ada udang sebalik batu.Mungkin dia bermata materialistik dan cintakan duit anda sahaja. Fahamilah perasaan isteri atau pasangan anda yang mencintai anda sepenuh hati! Bukankah lebih baik menggoda isteri sah anda daripada menggoda perempuan lain yang bukan hak

%d bloggers like this: